Vad händer med min mormors arv om min mamma är avliden?

Hej. Min mormor gick bort i somras. Två månader efter dör även min mamma. Jag antar min mamma och hennes bröder ärver efter min mormor, men vad händer med mammas "lott" nu när hon inte är i livet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du veta vad som händer med det arv din mamma skulle ha rätt till (arvet efter din mormor) när din mamma själv har avlidit. Svaret jag kommer redogöra för nedan är vad som gäller enligt den legala arvsordningen, vilken gäller om din mormor inte skrivit ett testamente. Om hon har skrivit ett testamente kan det bli lite komplicerat, och du får då gärna skicka in en ny fråga så ska vi försöka hjälpa dig!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om arvsrätt enligt den legala arvsordningen

När någon avlidit ska dennes barn, bröstarvingarna, ärva i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Finns det flera barn, ska dessa ärva lika stor andel av arvet efter den avlidne (denna likadelningsprincip kallas för stirpalgrundsatsen). Om en bröstarvinge till den avlidne i sin tur är avliden, ska den avlidne bröstarvingens egna bröstarvingar (dvs den avlidnes barnbarn) träda i den avlidna bröstarvingens ställe (2 kap. 1 § 2 st. ÄB). Detta är ett uttryck för den så kallade istadarätten, som kan sägas innebära en rätt att ärva i ens förälders ställe. Om den avlidna bröstarvingen efterlämnar flera bröstarvingar (alltså om det finns flera barnbarn), ska dessa dela lika på det arv som de tar i förälderns ställe (den ovan beskrivna stirpalgrundsatsen gäller alltså även för barn som ska ärva i sin förälders ställe).

Vad innebär det för dig?

Det ovan beskrivna låter krångligt, men för att sammanfatta gäller att din mammas barn (alltså du och dina eventuella syskon) kommer att få dela på det arv som din mamma skulle ha rätt till om hon var vid liv. Om din mamma till exempel har två bröder, och din mormor efterlämnar 1500kr, kommer din mamma och hennes två bröder dela lika på arvet, och därför erhålla 500kr var. Eftersom din mamma är död, kommer hennes 500kr att ”trilla vidare” till dig och dina eventuella syskon. Om du inte har några syskon, kommer du då få 500kr. Om du har ett syskon, kommer ni få 250kr var, och så vidare. Du och dina eventuella syskon kommer alltså ta över din mammas lott, och dela lika på denna.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Lawline RådgivareRådgivare