Vad händer med min lön om jag blir uppsagd?

Hej jag blev uppsagd av ett företag under min provanställning med omedelbar verkan. Men på detta företag så tillämpad efterskottslön så jag får in min arbetade lön månaden efter och inte samma månad. Nu har dom inte betalat ut den trots att jag har jobbat hela den månaden. Får man göra så? Hur ska jag bära mig åt för få lönen jag har arbetat in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Nej företaget har ingen rätt att göra så. Du har rätt till lön för den tid du jobbat. Jag rekommenderar att du i första hand tar kontakt med arbetsgivaren och kräver att du får din lön utbetald. Skulle arbetsgivaren neka detta kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Processen för hur du ansöker om betalningsföreläggande kan du läsa mer om på kronofogdens hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare