Vad händer med laglotten om någon ger bort sitt arv innan de går bort?

Jag är ett särkullebarn och min far har gått bort. I bouppteckningen står att han för fem år sen gav bort sin del av huset som enskild gåva och även ett sparkonto med en större summa till sin fru. Trots att han då inte längre ägde huset stod han ändå kvar på bolånen vilket gör efter bodelning att det inte blir något kvar utan allt går till frun. De hade två gemensamma barn och hon tre barn sen tidigare. De alla fem ärver henne på sikt men jag verkar bli helt utan. Det finns inget testamente. Vad har jag för rätt på min sida, kan jag göra ett avstående även om boet är tomt? Finns det något alternativ för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB). I svensk rätt finns det ett mycket starkt skydd för laglotten. Din far gav bort sina saker till sin fru, men som du beskriver det verkar han fortfarande haft nytta av dem. Om så är fallet kan du som bröstarvinge begära jämkning, dvs kräva att det som din pappa gett bort ska ingå i arvet (7 kap 4 § ÄB). Dock måste du göra detta inom 6 månader från det att du fått testamentet. Du bör alltså ha rätt till ett större arv än du fått, dock för att en säkrare och bättre bedömning skulle mer information krävas.

Efter som att detta är en svår situation där mer information skulle behövas för att kunna ge ett klart svar. Jag rekommenderar att du bokar en tid med en av våra jurister (här) så kan de hjälpa dig med vad ditt nästa steg bör vara.

Hoppas du fått någon vägledning.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare