FrågaFAMILJERÄTTGod man21/07/2018

Vad händer med fullmakter om man får förvaltare?

Om tingsrätten beslutat om förvaltarskap för en person (huvudman), är tidigare fullmakt utfärdat av personen (huvudmannen) för annan person, än av tingsrätten beslutad förvaltare, före tingsrättsbeslutet fortfarande giltig?

Om en person har förvaltare och huvudmannen under förvaltarskapstiden utfärdar en fullmakt åt en annan än befintlig förvaltare (ex. en generalfullmakt), är sådan fullmakt giltig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om förvaltare och fullmakter finns i Föräldrabalken. När en huvudman får en förvaltare innebär detta att huvudmannen förlorar sin rättshandlingsförmåga inom ramen för förvaltarens uppdrag. Vilket förvaltarens uppdrag är kan se väldigt olika ut och ska bestämmas utifrån vad huvudmannen behöver. Man brukar säga att förvaltaren har ensam rådighet över huvudmannens egendom och har rätt att företräda huvudmannen i alla frågor som hamnar inom ramen för uppdraget (11 kap. 9§ Föräldrabalken). Huvudmannen har alltså inte möjlighet att rättshandla inom detta uppdrag, och skulle han exempelvis utfärda en fullmakt inom ramen för förvaltarens uppdrag blir det ogiltigt. Likaså gäller om det utfärdats en fullmakt inom området innan huvudmannen fått förvaltare.

Jag ger ett exempel: Om jag får en förvaltare som ska förvalta min fastighet innebär detta att jag inte längre kan bestämma över min fastighet. Förvaltarens uppdrag gäller alltså min fastighet. Har jag tidigare utfärdat en fullmakt som gäller fastigheten är den ogiltig och upphör så fort jag får förvaltare. Om jag under tiden jag har förvaltare utfärdar en fullmakt blir den ogiltig. Skulle den som får fullmakt exempelvis försöka sälja min fastighet får dennes agerande inte större verkan än om jag själv hade försökt sälja fastigheten – alltså ingen verkan alls (22§ Avtalslagen).

Sammanfattningsvis blir alltså både fullmakter innan och under tiden man har förvaltare, som rör området för förvaltarens uppdrag, ogiltiga.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare