Vad händer med uppgift i belastningsregistret om man överklagar en dom?

Min dotter på 15 år har precis avslutat en rättegång där hon dömdes för ringa narkotikabrott. Hon har fått sommarjobb på förskola och de vill ha ett utdrag ur belastningsregistret. Kommer hennes dom att synas? Vi ska överklaga domen, ändras det något i registret då eller ligger hennes dom kvar tills den nya rättegången är färdig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kommer hennes dom att synas?
Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som t.ex. dömts för ett brott med en påföljd som meddelats genom dom (3 § lag om belastningsregister). Eftersom din dotter har dömts för ringa narkotikabrott och då dömts till en påföljd (2 § narkotikastrafflagen), så kommer hon att finnas med i belastningsregistret och hennes dom synas.

Ligger domen kvar tills den nya rättegången är färdig?
Din dotters dom kommer finnas kvar i belastningsregistret så länge den inte gallras, och det ändras inte av att ni bara överklagar domen. Däremot kommer en frikännande dom i t.ex. hovrätten eller högsta domstolen innebära att din dotters dom kommer gallras bort (16 § första punkten lag om belastningsregister).

Sammanfattningsvis så kommer alltså din dotters dom att synas om förskolan begär utdrag ur belastningsregistret och den kommer ligga kvar till dess att hon får en frikännande dom i den nya rättegången.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare