Vad händer med den ena makens skulder vid en skilsmässa?

Hej

Har upptäckt att min fru har en massa kontoskulder och tagit lån utan min vetskap.

Hur blir det vid en eventuell skilsmässa? Blir jag delaktig i dessa då ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med den ena makens skulder vid en skilsmässa?

Huvudregeln är att varje person ansvarar över sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Vid en eventuell skilsmässa kommer en bodelning att ske där makarnas giftorättsgods ska fördelas lika mellan dem. Giftorättsgodset är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan bli enskild genom exempelvis testamente, gåva eller äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB). När bodelningen sker ska makarnas eventuella skulder avräknas (11 kap. 2 § ÄktB). Alltså är du inte skyldig att ta över eller betala din makes skuld vid en skilsmässa. Däremot ska din makes skulder täckas av dennes giftorättsgods. Efter denna skuldtäckning läggs ert giftorättsgods ihop och delas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB). Om din makes skulder överstiger dennes giftorättsgods innebär det att den maken bidrar med 0 kr i giftorättsgods och får då hälften av ditt giftorättsgods i andelsberäkningen. Resten av skulden behåller din make och delas inte vid bodelningen.

Värt att tillägga är att det inte spelar roll om din make skuldsatte sig innan eller under eftersom det är den egendom makarna har på brytdagen som ingår i bodelningen. Brytdagen är den dag då ni lämnar in skilsmässoansökan till Tingsrätten.

Slutsats

Du blir inte delaktig i och övertar inte din makes skulder vid en eventuell skilsmässa utan dessa ansvarar din make själv för. Skulderna kan trots detta påverka dig och innebära att du får ut mindre av er gemensamma egendom (giftorättsgods) vid en bodelning.

Jag hoppas att du fick svar på dig fråga och lycka till! Jag kan rekommendera att du tar hjälp av en jurist som kan företräda dina intressen vid bodelningen. Lawline kan hjälpa dig med detta och du kan kontakta vår juristbyrå för tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare