Vad händer med bostadsrätt vid sambos död?

Vad händer när en sambo dör och man har en gemensamt inköpt bostadsrätt? Den som avlider har bara syskonbarn. Jag är barn till den sambon som finns kvar. Det finns ett skrivet papper hos jurist att den överlevande sambon skall sitta kvar i orubbat bo. Det finns 5 syskonbarn 2 i sverige och 3 i finland. Vem tar intitiativet till bouppteckning och får jag närvara som stöd till min pappa?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Situationen är alltså att din far och hans sambo gemensamt hade köpt en bostadsrätt, men att sambon nu har avlidit. Jag uppfattar det som att det inte finns något testamente, så det bortser jag från i svaret. I så fall har sambon inte "automatiskt" någon rätt till arv eller dylikt, men däremot kan en bodelning få betydelse. När den ena sambon avlider skall det förrättas bodelning enligt sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#R4) om någon av samborna begär det senast vid bouppteckningen. Bodelningen omfattar i så fall "samboegendomen", vilket bland annat inkluderar bostaden (se 3 § Sambolagen).

När man räknar ut andelarna som respektive sambo får, lägger man ihop den samboegendom som varje sambo äger och drar av skulder som sambon har(till exempel lån). Detta innebär i och för sig att bostadsrätten kommer att "delas upp", men enligt 16 § har den sambo som bäst behöver bostaden rätt att överta den. Detta är naturligtvis din far; hans sambo lever ju inte längre. Dock måste den andra sidan kompenseras antingen med annan egendom eller med pengar.

Arvet efter din fars sambo kommer, om inget testamente finns, att gå till syskonbarnen.*

Det är de som är delägare i dödsboet, det vill säga syskonbarnen, som i första hand ansvarar för bouppteckningen. Sambo skall dock alltid kallas dit. Det finns för övrigt ingen begränsning om vem som får närvara vid bouppteckningen, utan det är väldigt vanligt att till exempel barn eller andra anhöriga följer med som stöd.

Jag hoppas att svaret var till hjälp! Om du har några fler frågor är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare