FrågaEKONOMIÖvrigt01/04/2019

Vad händer med bolån vid separation?

Hej. Jag och min man ska skiljas. Vi har ett hus tillsammans och lån på detta. Min man ska bo kvar i huset och därmed köpa ut mig från detta. Hur blir det om han inte har dom pengarna att köpa ut mig för? Eller räknar banken på det innan bodelningen, alltså om han ens får behålla det med bara hans inkomst?/Snart ensamstående.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är en fråga av mer ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Banken kommer att pröva huruvida din man kan stå ensam på lånet. Banken har ingen skyldighet att bevilja övertagandet av lånet. Om banken inte bedömer att din man har tillräcklig återbetalningsförmåga för att överta lånet så kommer det således inte att beviljas. Min rekommendation är att ni vänder er till er bank för att på så vis utforska möjligheterna för din man att överta lånet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare