Vad händer för särkullbarn när efterlevande make gått bort?

Hej. Min mamma var gift med min styvfar och de har två gemensamma barn. Styvfar har två barn sedan tidigare och mamma har mig sedan tidigare. Styvfar är död sedan några år tillbaka och hans två särkullbarn har fått sin laglott. I deras testamente står set att mamma ska bo i orubbat bo, vilket hon har gjort. Det står att när hon går bort ska arvet tillfalla deras gemensamma barn.

Hur blir det för mig som är mammas särkullbarn? Det finns ett hus som ska säljas och en massa andra ting i huset. Nu har mamma gått bort och vi som är kvar undrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din situation har din mamma gift om sig och har haft ett gemensamt testamente med sin make som nu har gått bort (din styvfar). Testamentet innebörd var så att särkullbarnen fick sin laglott men att resten skulle tillfalla din mamma till dess att hon gått bort, vilket hon nu har gjort. Alltså finns det dels egendom kvar från din styvfars sida som ska ärvas nu när din mamma gått bort, dels den egendom som din mamma kvarlämnar.

Eftersom testamentet anger att arvet ska tillfalla deras gemensamma barn kommer all deras förmögenhet (huset och andra ting i huset) tillfalla dem. Undantag för detta är dock att du som särkullbarn alltid har rätt till att få ut din laglott från din mamma. Du har alltså rätt till arv oavsett vad testamentet säger. Hur stort arv det blir beror på hur många barn som din mamma har. I princip är din laglott hälften av det arv som du skulle ärvt om inget testamente fanns (dvs. om din mamma har 4 barn skulle du ha ärvt 1/4 av arvet, din laglott är då 1/8 av arvet).

I praktiken tillförordnas en dödsboförrättare som genomför arvskiftet och delar ut egendomen. Är det så att flera måste dela på värdet av huset kan det säljas eller så kan arvingarna själva avtala om hur de vill göra (om inget annat är testamenterat).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare