FrågaFAMILJERÄTTGod man14/02/2019

vad händer ekonomiskt om hustrun eller mannen blir dement

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ett par är gifta eller sambor och den ena maken eller sambon blir dement händer inget automatiskt på det ekonomiska planet. Men om en person blir dement kan hen ha svårt att sköta exempelvis sina ekonomiska angelägenheter. Då kan det bli aktuellt att förordna om god man, se Föräldrabalken 11 kap 4 § st 1 (här) eller förvaltare, se Föräldrabalken 11 kap 7 § st 1 (här).

Förvaltarskap är mer ingripande än att ha god man, så vilket som förordnas beror på vad huvudmannen (dvs. den som har antingen god man eller förvaltare) har för behov.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öpppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare