Vad händer efter att mitt körkort blir återkallat på grund av fortkörning?

Hej, fick indraget körkort pga fortkörning (120km/h på en 80-väg). Jag har ingen prövotid längre. Min fråga är om jag kan få en ny prövotid pga detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer efter att du har fått ditt körkort återkallat (indraget). Jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du undrar om du får en ny prövotid på grund av körkortsåterkallelsen, men jag kommer besvara vad som sker efter att körkortet blir återkallat och förhoppningsvis besvarar det din fråga.

Enligt Transportstyrelsen ska ett nytt körkort alltid tillverkas efter återkallelsen, men vad som krävs för att det ska tillverkas beror bland annat på om spärrtid har bestämt, varför ditt körkort blev återkallat och om du har en prövotid på ditt körkort.

Du nämner att du inte har någon prövotid längre, då går vi över till att ta hänsyn till hur lång spärrtid som är aktuell. Spärrtiden är den tid som ditt körkort skall vara återkallat, till att du kan ansöka om nytt körkort igen. Längden på spärrtiden beror på trafikbrottet, ditt behov av körkortet samt tidigare förseelser i trafiken. Du körde 40 km/h för fort på en 80-väg, vilket enligt praxis brukar ge en spärrtid på 2 månader. Dock bedömer Transportstyrelsen varje enskilt fall för sig, så det går inte att specifikt förutspå vilken spärrtid du kommer att få.

Om spärrtiden är ett år eller kortare, kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon särskild prövning, vilket innebär att ett nytt körkort tillverkas efter att Transportstyrelsen har fått in de handlingar de behöver av dig (s.k. grundhandling). I och med att det handlar om en förseelse som fortkörning, behöver du inte ansöka om ett körkortstillstånd, till skillnad från om körkortet hade återkallats på grund av exempelvis rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafiken.

Sammanfattning

Vad som kommer ske efter att ditt körkort återkallas/indras, är att du kommer få en s.k. spärrtid (återkallelsetid) under vilken tid ditt körkort kommer vara återkallat tills att du kan söka om nytt körkort igen. Efter den här spärrtiden, kommer du få ett nytt körkort tillverkat utan att behöva ansöka om körkortstillstånd eller göra någon särskild prövning. Det du däremot behöver göra innan, är att skicka in de handlingar som Transportstyrelsen begär (s.k. grundhandling) och vänta ut din spärrtid. Din spärrtid ser ut att bli ca 2 månader, enligt praxis, men eftersom Transportstyrelsen gör en enskild bedömning i varje fall är det svårt att fastställa.

Kom dock ihåg att böterna för ditt trafikbrott fortfarande hamnar i belastningsregistret (3 § lagen om belastningsregister) och är kvar i 5 år (17 § p. 9 lagen om belastningsregister).

Om du vill läsa mer om Transportstyrelsens arbete med återkallelse av körkort, kan du besöka deras hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om du har fler funderingar eller frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare