Vad göra vid återbetalningsskyldighet.

Hej!

Jag har en skuld hos Försäkringkassan eftersom de säger att de har betalat för mycket föräldrapenning till mig 2008/2009. Jag jobbade då och hade fått min lön på konto men arbetsgivare betalade inte skatt utav det. Jag själv har aldrig kollat upp om skatten är betald och de säger att jag skulle göra det. Finns det chans att överklaga detta eller göra någon så de inte skickar det till Kronofogden? Jag hade ingen inkomst för jag har studerat men nu har jag lite föräldrapenning eftersom jag fick ett barn i juli och det är därför de hörde av sig angående skuld.

Mvh/Anna

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När de säger att du måste betala tillbaka så har det tagits ett beslut om att du har återbetalningsskyldighet. Det är ett sådant beslut som enligt 22 § Förvaltningslagen kan överklagas. För att det ska vara en giltig överklagan måste den komma in inom 3 veckor från att du tagit del av beslutet enligt 23 § Förvaltningslagen. Du kan säkerligen om du tar kontakt med din handläggare få såväl lite uppskov som hjälp med att författa en överklagan. På det beslutet du fått om att du måste återbetala ska även instruktioner om hur en överklagan ska gå till finnas.

Har 3 veckor gått så kan inte beslutet angripas genom en överklagan, då är det en skuld som ligger där och antingen måste betalas eller på annat sätt lösas, därför är det bra om du ringer både kronofogden och försäkringskassan och ber dem hjälpa dig att lösa att betala detta på bästa sätt. Att betala gör att du inte får en utökad skuld på grund av förseningsavgifter och liknande och kan ofta vara mer ekonomiskt än att anlita en jurist och försöka driva en process.

Det framgår inte klart hur det gått till när du fått din utbetalning och jag kan således därför inte uttala mig om hur det skulle gå i en process men det skadar aldrig att skicka in en överklagan, då detta inte är kostsamt om man inte anlitar ett ombud.

Jag hoppas att jag kunnat vara till hjälp, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till Lawline.

Mvh

Björn GunnarssonRådgivare