Vad göra om köpt spel med kod som ej fungerar att lösa in?

Hej, jag köpte ett spel online som man laddar ner på datorn. När jag hade köpt det fick jag en kod. i appen som styrs av X så försökte jag lägga in det där (det är där man skulle lägga in det). Jag får upp spelet och vad jag heter osv. När jag trycker på nästa så står det "koden har redan lösts in" fast att jag inte har gjort någonting. Jag kan inte heller hitta spelet någonstans på appen och har inte fått något mail eller något. Jag känner mig lurad på mina pengar (ca 120 kr). Jag vill stämma Y som jag köpte spelet på för att dem har lurat mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar så kommer jag utgå från att du är konsument (en privatperson) och att försäljaren är näringsidkare (ett företag). Jag antar också att du har gjort köpet på distans (via internet), detta gör att Distansavtalslagen (förkortat DAL) blir tillämplig (se 1 kap. 1 och 2 §§ DAL). I mitt svar kommer jag också utgå från att det du har köpt utgör s.k. digitalt innehåll (se 1 kap. 2 § sjunde stycket DAL).

DAL är en konsumentskyddande lagstiftning, detta innebär bland annat att avtalsvillkor som är sämre för konsumenten än vad lagen anger är utan verkan (se 1 kap. 4 § DAL). Innebörden av detta är alltså att lagstiftningen sätter en minimistandard som näringsidkare ska följa.

Nedan kommer jag beskriva några rättsliga utgångspunkter som kan vara relevanta i ditt fall. Därefter kommer jag ge rådgivning om vad du skulle kunna göra nu.

Ingen ångerrätt för digitalt innehåll

Utgångspunkten enligt DAL är att du som konsument har 14 dagars ångerrätt (se 2 kap. 10 § DAL). Det finns dock vissa undantag från ångerrätten, detta kan exempelvis gälla för digitalt innehåll. En förutsättning för att detta undantag ska gälla är dock att du som konsument uttryckligen samtyckt till att det inte ska finnas någon ångerrätt (se 2 kap. 11 § 11 p. DAL). Om du har gått med på att någon ångerrätt inte ska finnas så ska detta framgå av bekräftelsen på köpet (se 2 kap. 4 § 2 st. DAL).

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom den information du har fått vid köpet för att ta reda på om du har avstått från din ångerrätt.

Felaktig vara

I Konsumentköplagen (förkortat KköpL) finns bland annat regler om vad en konsument kan göra om hen har köpt en vara som visar sig vara felaktig.

Eftersom koden du betalat för inte fungerade så föreligger antagligen ett fel, se 16 § KköpL. Detta innebär att du kan kräva påföljder enligt 22 § KköpL. I ditt fall skulle det kunna vara aktuellt att kräva omleverans (alltså att du får en ny kod) eller hävning (att du får pengarna tillbaka), se 26-29 §§ KköpL.

Vad kan du göra nu?

Ditt bästa handlingsalternativ är nog att först och främst höra av dig till företaget, berätta vad som har hänt och försöka komma överens om en lösning. Du skulle också kunna testa att höra av dig till kundtjänst (om det finns) för appen där du skrev in koden för att kontrollera så att det inte har uppstått något problem där. Jag tänker att det kan vara bra för dig att försöka ta reda på vad det är som gjort att koden inte fungerar.

Jag tror inte att det skulle vara lönsamt för dig att ”stämma företaget” eftersom det rör sig om en så låg summa i ditt fall. Bara ansökningsavgiften vid en ansökan om stämning i domstol kostar 900 kr. Du kan läsa mer om detta här:  https://www.domstol.se/tjanster-och-blanketter/betala-ansokningsavgift/

Ett alternativ hade kunnat vara att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). På grund av ARN:s värdegräns (500 kr) så är detta nog tyvärr inte möjligt i ditt fall. Om du vill läsa mer om ARN och deras värdegränser kan du göra det på deras hemsida: https://www.arn.se/tvisteomraden/#area-highlight-ovrigt

Om du tror att du har blivit utsatt för ett brott kan du såklart göra en polisanmälan. Det finns bra information om hur du gör detta på polisens hemsida, https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/

Ett råd inför framtiden är att vara extra försiktig när du beställer saker på nätet, särskilt om du betalar i förskott. Om du vill ha tips om vad man kan tänka på för att skydda sig själv när man handlar på nätet finns det bra information bl.a. här https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/bedrageri/tips-sakrare-nathandel/ och här https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-kopsatt/nathandel/

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig!
Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare