Vad gör man vid felaktig bouppteckning?

Hej jag och mitt halvsyskon har massor av frågor då våran fars änka har lämnat helt fel uppgifter ang både boupptäckning, begravningsbyrån, Folksam mm. Vi är särkullebarn och vet om att vi har rätt för vi har hämtat in alla papper som behövs. Vart vänder vi oss för att få upprättelse på allt detta? Vi behöver ha snabb hjälp då änkan har anlitat familjen jurist och vi måste skriva under. Det har vi inte gjort för det är jätte många som säger att vi har rätten på våran sida. Tack för att ni finns.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så har er far avlidit och dennes maka ger er problem med det arv som ni vill få ut.

Vilken rätt har ni till arv?
I 2 kap 1§ ärvdabalken (ÄB) så finner vi att arvlåtarens barn taga lika lott och i 7 kap 1 § ÄB så finner vi att hälften av den arvslott som tillkommer bröstarvinge utgör dennes laglott. Detta innebär att barnen till er far har rätt att få dela på hälften av det han lämnar kvar, resten kan testamenteras. Finns inget testamente får er faders barn dela på allt som han lämnar kvar. Enligt 3 kap 1§ ÄB så gäller dock att om er far var gift så ska kvarlåtenskapen tillfalla makan. Här finns dock ett undantag för särkullbarn, där ni får ta ut ert arv innan det går till makan. Detta skulle alltså innebära att ni får er andel från er far och är därmed utlösta från vidare arvsuppdelningar som kan uppkomma vid makas bortgång.

Det finns vissa andra regler som kan påverka detta, däribland regeln om basbeloppsregeln där efterlevande maka har rätt till egendom av ett visst värde, se 3 kap 1§ 2st. ÄB. Detta spelar dock bara in om det finns ett lägre belopp i dödsboet där bodelningen sker.

I huvudsak så har ni dock rätt att få ut er andel direkt vid er förälders bortgång, om denne är gift med en ny som inte är er förälder.

Vad har ni för möjlighet att påverka bl.a. bouppteckning?
Reglerna kring bouppteckning finner vi i 20 kap ÄB. Om ni som dödsbodelägare misstänker att något har gått fel kring bouppteckningen så kan ni påkalla att en tilläggsbouppteckning ska upprättas. Detta finner vi i 20 kap 10§ ÄB, och detta måste ske inom en månad från att bouppteckningen är skapad. Tilläggsbouppteckningen ska förrättas på samma sätt som bouppteckningen, bl.a. Att dödsbodelägare ska återigen kallas till plats för bouppteckning.

Vart vänder ni er för mer hjälp?
Ni kan begära att tingsrätten tillsätter en boutredningsman som ska förvalta dödsboet, detta finns i 19 kap ÄB. Boutredningsmannen ska se till att bouppteckning upprättas etc. Nu är det gjort men borde omfatta även tilläggsbouppteckning. En boutredningsman kostar dock pengar och betalning brukar tas från dödsboet. Detta ansöker ni om i den tingsrätt där den avlidne hade hemvist vi dödsfallet.

Behöver du mer hjälp i samband med arvskiftet och bouppteckningen rekommenderar jag att ni bokar en tid hos en av våra jurister. Ni kan boka en tid direkt på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas detta besvarar er fråga!

Mvh,

Isak ErikssonRådgivare