FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/11/2022

Vad gör man om man inte får en återbetalning vid en retur?

Hej! Jag returnerade en vara till ett företag och nu verkar det som att företaget inte tänker betala tillbaka? Vad kan jag göra? Jag följde deras anvisningar för att vara berättigad till återbetalning. Det står att återbetalning skulle ske utan dröjsmål inom 14 dagar och nu har det snart gått 1 månad och det enda svar från kundservice jac får är citerat " jag förstår din frustration och vi jobbar på att hitta ett sätt hur vi ska lösa problemet" Dom tar ju sitt ansvar men ändå inte, känns mest som företaget inte bryr sig om sanningen ska fram, vad kan jag göra då ? Kan jag kräva något av företaget ?

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att du är en konsument som köpt en vara av ett företag som du sen returnerade. Problemet ligger i att du inte fått din återbetalning i tid.

Vad gör man vid en tvist med ett företag?

Eftersom företaget inte agerat efter dina klagomål rekommenderar jag dig att vända dig till allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få din tvist med företaget prövad. Det kostar inget att göra detta, ARN lämnar rekommendationer i tvister och de flesta företag följer dessa rekommendationer om hur tvisten bör lösas.

Om företaget inte lyssnar på denna rekommendationen från ARN kan du vända dig till tingsrätten med tvisten. Rekommendationen kommer då väga tungt i en process i tingsrätten.

Om du behöver hjälp att driva en process vidare kan du kontakta oss här

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare