Vad gör man om före detta sambon vägrar hämta sina saker?

Hej!

Vad har jag för rättigheter att slänga ut min ex-sambos saker när hon inte hämtar dom själv?

Huset är mitt, hon har bott där men är inte skriven där längre och vi har ett gemensamt barn ihop. Hon har ensam vårdnad.

Hon har kvar nyckeln till huset och vill inte ge den till mig för hon säger att hon bor där oxå, vilket hon inte gör längre. Har jah någon lag på min sida att hon inte får gå in i mitt hus (även med nyckel)?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ex-sambons saker

Det är en ganska svår situation man hamnar i om ens före detta sambo vägrar hämta sakerna. Eftersom man inte äger sakerna, gör man sig i princip skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K10) om man helt enkelt skulle slänga bort sakerna. Om man istället själv tar och flyttar dem, exempelvis kör hem dem till ex-sambon, gör man sig förmodligen istället skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom man rubbar ägarens besittning (8 kap. 8 § Brottsbalken).

Intressant nog kan man även se det som att din ex-sambo gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, då hon vägrar hämta sina saker och detta innebär att din besittning till huset rubbas eftersom dess användbarhet begränsas.

En lösning jag kan tänka mig är att du ansöker hos kronofogden om särskild handräckning. Mer information om detta finns på Kronofogdemyndighetens hemsida, här: https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html). I praktiken kan detta, om det beviljas, innebära att din ex-sambo helt enkelt blir skyldig att hämta sina saker. Beslutet kan också verkställas på annat sätt.

Innan detta blir aktuellt, kan det vara en bra idé att återigen försöka prata med din ex-sambo; Egenmäktigt förfarande är ju ett brott, och du kan polisanmäla det. Eftersom båda säkert gärna undviker ett sådant utfall, kan det vara bra att diskutera den saken med ex-sambon.

Nyckelfrågan

När det gäller din andra fråga, skulle din ex-sambo begå hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken) om hon utan din tillåtelse gick in i ditt hus. Detta gäller även om hon tidigare har fått nyckeln, eftersom du inte längre samtycker till att hon kommer och går som hon vill.

Om du har några fler frågor är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare