Vad gör man om den man delar solidariskt betalningsansvar med vägrar betala sin del av skulden?

Hejsan,

En bekant till mig har nyss skilt sig och hon har ett lån med solidariskt betalningsansvar tillsammans med sin tidigare make. Han vägrar nu att betala sin halva av avbetalningen på lånet och säger att han inte bryr sig om han hamnar hos kronofogden, då han ändå inte har några utmätningsbara tillgångar. Han är sjukskriven och erhåller utbetalningar från Försäkringskassan. Vad har hans fd fru för möjligheter att kräva honom på hans del av avbetalningsbeloppet? Går det att få FK att automatiskt dra avbetalningsbeloppet från deras utbetalningar till honom?

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett solidariskt betalningsansvar på ett lån innebär att man svarar för en skuld "en för alla, alla för en" (1 kap. 2§ SkbrL). Det betyder att den som skulden är till, till exempel en bank har rätt att kräva ut hela lånet från vilken som helst av de som har det solidariska betalningsansvaret. Därav måste din vän betala hela det beloppet som förfaller till betalning om exmaken vägrar att betala sin del, för att inte riskera att själv hamna hos kronofogden.

Om din vän tvingas betala hela beloppet så har hon sedan en regressrätt gentemot exmaken. Regressrätt innebär att hon kan kräva tillbaka pengarna som hon har lag ut för exmaken av honom (1 kap. 2§ 2st SkbrL). Om exmaken inte vill betala tillbaka beloppet som hon har lagt ut så får hon vända sig till kronofogden för att få hjälp att framställa sitt krav. Din vän kan inte själva kontakta försäkringskassan för att be dem betala ut skulden, utan betalar han inte självmant så måste det gå via kronofogden.

Om din vän behöver hjälp av kronofogden så är det ett betalningsföreläggande som hon ska ansöka om, det kommer att kosta henne 300 kr, vilket hon i sin ansökan kan begära att exmaken betalar. Om kronofogden sedan behöver hjälpa till att driva in skulden, så kommer en till avgift på 600 kr. Den avgiften kommer dem i första hand begära av exmaken, men om dem inte får ut den så får din vän tyvärr betala avgiften. Här finns information om att ansöka om betalningsföreläggande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga här!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare