FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/10/2017

Vad gör man om bilen blir stulen?

Hej! Har blivit bestulen på mil bil!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra att din bil har blivit bestulen.

Det första som är viktigt att göra efter man drabbats av en bilstöld är att omedelbart anmäla det till polisen. Det kan du göra här. Polisen kommer i anmälan behöva information om b.la. bilens registreringsnummer, färg, modell och försäkring.

Nästa steg är att meddela stölden till ditt försäkringsbolag. Hittar inte polisen din bil inom ett visst antal veckor, kommer ersättning vanligtvis utgå från försäkringen under förutsättningen att försäkringen du tecknat för bilen täcker bilstöld. Om du är osäker kring omfattningen av din försäkring är det lättast att ta kontakt med försäkringsbolaget för att få information om vad som gäller.

Hoppas detta hjälpte dig!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare