Vad gör jag om vi är oense om en skuld och ränta?

Hej

Jag ställde en fråga till er på nätet i januari. Nu skulle jag behöva ett text från en jurist så jag får slut på denna historia. Kan ni hjälpa till med det?

Jag har mer info efter jag ställde frågan till er sist. Svärmor har redogjort för vad hon anser att jag skall vara skyldig. Detta finns det inga kontoutdrag på utan hon har bara skrivit ihop siffror hon tror är betalt. Jag har kontoutdrag på allt jag fört över till henne sedan 2010. Hon säger att jag betalat ca 72 500kr och har ca 14 500kr kvar. Detta hittar hon tyvärr på och börjar prata om ränta som vi aldrig har kommit överens om. Jag har dock kontoutdrag på att jag fört över 180 000kr under alla dessa år.

Ingen av oss har riktiga bevis. Hon har fått massor av pengar av mig men hon kan inte redogöra för vad dom gått till och jag kan inte säga via kontoutdraget exakt vad pengarna skulle gå till. Men mina summor är väldigt höga jämfört med hennes, dessutom har hon fått mycket kontanter. Ingen kan bevisa något. Skulle behöva en text (dokument) från jurist så vi kan avsluta detta genom att det är preskriberat.

Vad kostar det och går det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår din fråga dels utifrån att ha läst det du just skrivit, dels utifrån den tidigare fråga du ställt, har du lånat pengar av din svärmor. Däremot är ni inte överens om hur mycket du lånat och inte heller hur mycket du har betalat tillbaka. Din svärmor har även börjat prata om ränta, något ni aldrig kommit överens om. Det finns inga skriftliga överenskommelser och enligt dig kan ingen av er i princip bevisa någonting.

Som utgångspunkt bör man ha att det är den som påstår att det finns en skuld är den som har bevisbördan därför. Bevisbördan innebär att om din svärmor säger att det finns en skuld hamnar det som utgångspunkt på henne att bevisa att det föreligger ett lån. Detsamma gäller om din svärmor påstår att det avtalats om ränta; även det är sådant som man måste kunna föra i bevisning. Vid en domstolsprövning kommer det sannolikt att vara upp till din svärmor att bevisa dessa omständigheter. Anledningen är att det är "lättare" att bevisa det som skett än det som inte skett; att bevisa att det avtalats om ett lån är lättare än att bevisa att det inte avtalats därom. Muntliga avtal är giltiga, däremot är de ofta svåra att föra i bevisning. Ofta resonerar domstolen som så att den som lånar ut pengar får stå risken för att det inte går att bevisa om lånegivaren inte upprättat ett skriftligt skuldebrev.

I ditt fall är inte avgörande om skulden är preskriberad eller ej. En skuld preskriberas tio år efter dess uppkomst om det inte sker ett preskriptionsavbrott. Preskriptionsavbrott kan uppkomma genom att man får en påminnelse om skulden eller genom att man betalar på skulden. När det skett ett preskriptionsavbrott börjar en ny tid om tio år att löpa. I ditt fall är snarare avgörande om din svärmor ens kan bevisa att det finns ett lån (summa, avtal om ränta m.m.). Om din svärmor kan bevisa att lånet finns och till vilken summa men du påstår att du betalt tillbaka en del, blir det upp till dig att bevisa att du faktiskt gjort betalningarna.

Ett alternativ i ditt fall är att avvakta. Din svärmor blir i princip tvungen att vända sig till Kronofogden och i förlängningen till domstol för att få fastställt att det föreligger en skuld och ett betalningsansvar. Om hon stämmer dig kan du anlita en jurist som för din talan. Det är som utgångspunkt din svärmor som har bevisbördan att det finns ett lån. Ett annat alternativ är att du vänder dig till din svärmor direkt och skriver att du inte anser att det finns någon skuld er emellan. Även i det skedet kan hon vända sig till domstol för att få fastställt att det finns en skuld och för att få en exekutionstitel om att du ska betala. Om du inte själv vill skriva ett brev till din svärmor där du bestrider skulden kan givetvis en av våra jurister vara behjälpliga. Om så är intressant är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Våra jurister erbjuder möten dels per telefon, men även per e-post och Skype. Det som fungerar bäst för dig! Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare