Vad gör jag om personen inte betalar tillbaka en skuld?

Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Jag har lånat ut en större summa pengar till en kille jag dejtat. Han har sagt att han ska betala tillbaka men har inte fått ett öre nu på 2 månader. Hur ska jag gå tillväga? Finns det något sätt jag kan få tillbaka mina pengar med hjälp från någon? Vill driva tillbaka mina utlånade pengar. Skulle verkligen uppskatta om ni har något form utav svar till mig.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du bör ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du kan läsa mer om det och göra ansökan här https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html.

Processen går till så att Kronofogden skickar ett betalningsföreläggande till killen. Om han förhåller sig passiv meddelar Kronofogden ett utslag om att han är betalningsskyldig. Då kommer Kronofogden att hjälpa dig att få betalt genom att företa utmätning hos killen, dvs ta egendom av honom som motsvarar skuldens storlek. Om han däremot bestrider skulden så måste du gå vidare genom att ansöka om stämning hos tingsrätten.

Lagrum: Lagen om betalningsföreläggande och handräckning 42§ och 33§.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare