Vad gör jag om kunden vägrar betala?

Har en kund som inte vill betala fakturorna! Han har godkänt dom men sen så plötsligt har han syn punkter på dom!

Vad kan man göra för att han ska betala?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om man har en fordran mot någon som inte infrias (blir betald) i tid kan det vara lämpligt att vända sig till Kronofogden för hjälp. Kronofogden kan efter ansökan av dig utfärda ett betalningsföreläggande mot kunden, där kunden får ta ställning till fakturorna. Om fakturorna fastställs därigenom, eller senare av Tingsrätten, kan Kronofogden driva in din pengarna för din räkning.

Vad är ett betalningsföreläggande?

I ett betalningsföreläggande framställer Kronofogden, kort sagt, ett krav om att kunden i ditt fall ska ta ställning till fakturorna. Om kunden inte bestrider fakturorna inom viss tid (vanligtvis två veckor) meddelar Kronofogden utslag, vilket innebär att kronofogden kan utmäta pengar eller annan egendom hos kunden som betalning för dina fakturor (utslaget fungerar som exekutionstitel). Om kunden väljer att bestrida fakturorna kan du begära att målet tas vidare till Tingsrätten (25 och 29–33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Då kan tingsrätten fastställa att du faktiskt har de fordringar mot kunden som du påstår, och med stöd i Tingsrättens dom (som blir en exekutionstitel) kan då Kronofogden på samma sätt som jag tidigare nämnde hjälpa dig att driva in skulden.

Hur du gör

En ansökan om betalningsföreläggande kan du göra via den här länken: https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-fa-betalt. Om du känner dig osäker i hur du ska formulera din ansökan, och bevisa dina fordringar, kan du ta hjälp av någon av våra jurister. Ombudskostnader ska svaranden (kunden i ditt fall) som huvudregel stå för, förutsatt att du "vinner" målet (dock med en beloppsgräns) (46 och 48 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

Du kan boka tid med någon av våra jurister via den här länken: https://lawline.se/boka

Bra att tänka på

Till sist vill jag uppmärksamma dig på att det smidigaste och billigaste sättet att lösa dessa problem på ofta är att komma överens med kunden. Jag skulle därför rekommendera att du först ställer ett ultimatum till kunden om att betala fakturorna, med information om att du annars vänder dig till Kronofogden. Ett alternativ till att lösa problemet genom Kronofogden kan också vara att vända sig till ett inkassobolag.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig, och önskar dig lycka till!

Ludwig KarlssonRådgivare