FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/05/2019

Vad gör jag om jag inte har råd med en advokat?

Hej, jag har fått ett polisbricka om att jag måste skaffa en försvarsadvokat. Hur gör jag och om man inte har råd med advokat då vad gör jag då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En offentlig försvarare förordnas av domstol på begäran till den som sitter anhållen eller häktad eller om man är misstänkt för ett brott som ger minst sex års fängelse. I andra fall måste Tingsrätten pröva om det finns behov av en offentlig försvarare, 21:3a Rättegångsbalken.

Rätt till offentlig försvarare föreligger om,

utredningen är kompliceradpåföljdsvalet är tveksam och svårtden misstänktes personliga förhållanden kräver offentligt biträde

Staten betalar ersättning till det offentliga biträdet. Om den åtalade döms för brottet ska denne betala tillbaka biträdets ersättning till staten, 31:1 Rättegångsbalken. Beloppet som den tilltalade ska betala till staten får sättas ned helt eller delvis, med hänsyn till den tilltalades brottslighet eller dennes personliga ekonomiska förhållanden, 31:1 4 st Rättegångsbalken. Vid en frikännande dom kan den åtalade begära ersättning för kostnaderna för det offentliga biträdet, dock kommer rättshjälp enligt 31:2 Rättegångsbalken inte i fråga vid brottmål.

Din fråga är inte tillräckligt specifik för att jag ska kunna ge dig råd för hur du bör göra i din situation, det är många faktorer som spelar in som jag inte har kännedom om. Mitt allmänna råd är att i första hand att kolla med ditt försäkringsbolag om din försäkring täcker tvisten. Annars bör försöka få en offentlig försvarare, denne kan staten i fall då frikänns ge ersättning för och i fall du åtalas kan beloppet helt eller delvis sättas ner.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Azra DelkicRådgivare