Vad gör jag om jag fått krav från inkasso?

vad är bästa strategin om företaget är ett skurkföretag som har struntat i EU konsumentskyddslag gällande internet försäljining? Ska man betala utan diskussion summan t.ex. en extra avgift som företaget inte har redovisat i försäljningen jämte slutsumman välsynligt , bara för att de har ansett detta som skuld och inlämnat summan till inkassoföretaget för indrivning? Inkasssoföretaget kan vara jävigt, när det bedömer om summan ska anses vara en skuld i lagens mening.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har fått ett krav från inkasso kan det gå vidare till kronofogdemyndigheten om du inte betalar. Om du däremot anser att det är ett felaktigt betalningskrav så bör du kontakta inkassoföretaget om situationen och bestrida. Det är dumt att inte göra någonting alls, då inkassoföretaget kan välja att gå vidare till kronofogdemyndigheten. Isåfall kommer kronofogdemyndigheten komma med ett betalningsföreläggande (1 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning). Det är viktigt att du bestrider betalningsföreläggandet om du inte vill riskera att få ett så kallat utslag, det vill säga att kronofogdemyndigheten har rätt att mäta ut egendom samt att du får betalningsanmärkning 42 § LBH samt 3 kap 1§ Utsökningsbalken. Om du väljer att bestrida betalningsföreläggandet, och det görs inom rätt tid, kommer motparten få välja att ta ärendet vidare till domstol. Om ärendet inte tas vidare avskrivs det.

Att svara vad du strategiskt ska göra är därför inte helt lätt. Du har inte specificerat vad det gäller och vilka summor det rör sig om. Min rekommendation är därför att fundera kring hur stort betalningskravet är och om det är värt att processa om, det vill säga bestrida hos inkasso och eventuellt senare kronofogdemyndigheten och domstolsprocess. Har du fler följdfrågor är det bara att skriva en ny fråga!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare