FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/05/2022

Vad gör jag om jag blivit utsatt för brott?

Vad gör jag om jag mitt namn har blivit utsatt för grov kriminell verksamhet och att jag som brottsoffer blir anklagad för det, då poliser och domstolar och kommun har utsatt mig och anklagat mig stort ! Antar att dessa kan få fångelsestraff !!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad jag förstår det som har du blivit anklagad för brott som du inte har begått. Det framgår dock inga uppgifter eller omständigheter i din fråga som gör att jag kan utreda möjligheten till fängelsestraff.

Det finns exempelvis olika straff för personer som begår mened, väckt falskt åtal eller givit annan osann utsaga, (se 15 kap. brottsbalken). Man kan även dömas till böter för brottet förtal om någon pekat ut dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller lämnat uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning, (se 5 kap. 1 § brottsbalken).

Du får jättegärna återkomma med mer detaljerade uppgifter eller kontakta våra verksamma jurister på info@lawline.se  eller boka jurist här för hjälp med att föra ditt ärende vidare juridiskt.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare