Vad gör jag om jag är med i en Youtube-video som jag inte vill vara med i?

Hej! Jag har kommit med i en Youtubevideo som jag inte vill vara med i. Vad gör jag nu? Anmäler jag? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du ska göra om du är med i en video på Youtube som du inte har godkänt att vara med på. Jag utgår således från mitt svar nedan att situationen handlar om ett integritetsintrång.

Youtubes integritetsriktlinjer

Enligt Youtubes riktlinjer för integritet, kan en video komma att tas bort om den anses strida mot deras integritetsregler. För att videon ska tas bort, behöver den utsatta personen vara unikt identifierbar och själv skicka in en anmälan.

Vad innebär det att vara unikt identifierbar då? Jo, enligt YouTube innebär det att det måste finnas tillräckligt med information i videon som gör det möjligt för andra att känna igen personen. Till hänsyn för en sådan bedömning tas bild eller röst, fullständigt namn, ekonomisk information, kontaktuppgifter och andra uppgifter som kan kopplas till en specifik individ. Ett förnamn utan mer sammanhang eller en snabbt visad bild skulle enligt företagets riktlinjer sannolikt inte anses som unikt identifierbart. Youtube tar utöver detta även hänsyn till bland annat allmänintresse, nyhetsvärde och samtycke i deras bedömning.

Kan jag anmäla?

Jag skulle rekommendera dig att först och främst kontakta den som publicerat videon och be personen antingen ta ner videon eller redigera den så att du inte finns med i den. Om detta inte fungerar, är en möjlighet att skicka in ett klagomål till Youtube. I sådant fall kommer även Youtube i första fall be innehållsleverantören att ta bort eller redigera informationen om dig i videon. Om personen inte åtgärdar detta inom 48 h, kommer klagomålet att granskas av Youtube. Detta innebär dock inte att klagomålet godkänns och Youtube tar bort videon, utan Youtube granskar helt enkelt klagomålet utifrån de krav jag nämnt innan, exempelvis att du som klagande och utsatt måste vara unikt identifierbar för andra. Eftersom jag inte vet mer om din situation eller om hur mycket information om dig som syns i videon, kan jag inte svara på din fråga mer exakt än såhär.

Mer information om Youtubes riktlinjer och om hur du kan göra ett integritetsklagomål hittar du på Youtubes hemsida.

Sammanfattning

I din situation, när du är med i en video på Youtube som du inte vill vara med i, kan det bli möjligt att videon tas bort enligt Youtubes integritetsriktlinjer, förutsatt att du som utsatt är unikt identifierbar i videon.

Vad du kan göra i situationen är först och främst att kontakta den som har lagt upp videon och be personen antingen redigera bort informationen om dig eller ta bort hela videon. Om personen inte är villig att göra detta, kan du skicka in ett integritetsklagomål till Youtube, där klagomålet granskas av Youtube utifrån kravet om att du ska vara unikt identifierbar och om detta är uppfyllt kan videon blir borttagen av Youtube.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Du kan även vända dig till vår expresstjänst om du vill ha ytterligare hjälp och möjlighet till telefonuppföljning.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare