Vad gör jag om arvingar inte skriver under att de delgivits testamente?

Hej!

Min mor var gift med en man utan egna barn i 35 år. De hade upprättat ett testamente att efter den sist överlevandes död skulle jag ärva allt. Kopia på testamentet har skickats till alla hans efterarvingar för underskrift. Vad händer om någon av dessa inte skickar tillbaks att de delgivits testamentet? Alltså att de inte alls hörs av? Min mor dog efter honom.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Låt mig börja med att du inte kan göra dina barn arvslösa genom testamente, har någon utav din mor eller hennes man barn eller barnbarn kommer alltså barnen ha rätt till 50% av arvet från denne. Har ingen av dem barn eller barnbarn har du rätt till hela arvet från båda oavsett om dessa skriver under testamentet eller inte.

Vill någon arvinge klandra testamentet måste de göra detta inom 6 månader från det att de blivit delgivna testamentet. Vägrar de skriva under att de delgivits testamentet kan du skicka det med mottagningsbevis så du kan bevisa att arvingen tagit emot testamentet. 6 månader börjar då löpa från det att arvingen mottog testamentet enligt mottagningsbeviset.

Regler gällande delgivningen kan du hitta i 14:de kapitlet i Ärvdabalken.

Hoppas detta hjälper dig!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare