Vad gör jag när någon skickar hotmeddelanden till mig?

Hej! Jag fått hotmeddelanden på Messenger från min förre detta flickvän som är thailändska. Hon har skrivit att hon ska döda mig och min familj. Hon har hackat in i min Facebook och har ringt mig och min son, från 18 mars tills nu . Vad ska jag göra? Hon skickar massa hot på thailändska.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du kan göra är att vända dig till polisen för att göra en anmälan mot din före detta flickvän avseende olaga hot (4 kap. 5§ brottsbalken) samt ofredande (4 kap. 7§ brottsbalken).

Det är bra om du kan visa upp meddelandena som bevis. Det gör ingenting att det står på thailändska, då polisen ska ha resurser för att kunna tolka dessa meddelanden på svenska.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare