Vad gör jag när jag blivit utsatt för bedrägeri?

Hej! Jag har råkat ut för bedrägeri. Jag betalade in pengar till ett Swedbank konto för ett rum i en lägenhet i Stockholm. Av misstag betalade jag dessutom in två gånger. 16.500:- totalt. Därefter fick jag ett mail "you must cancel transaction" men då hade pengarna redan gått in på deras konto. Jag försökte ringa dem utan svar. De skrev att "my grandfather wallet was stolen, you must cancel transaction" på bruten engelska. Jag gjorde en polisanmälan samt reklamation hos min bank, men pengarna har ju förts över så jag kunde inte få tillbaka dem. Nu har jag varken bostad i Stockholm, inte hört något mer av dem. Det jag har är ett fotografi på ett signerat kontrakt emellan oss på mailen. (De mailade ett kontrakt, jag skrev ut, skrev på, fotade, mailade tillbaka, de skrev ut, skrev på, fotade, mailade tillbaka). Namnet de uppger sig heta är XX vilket jag antar är påhittat. Adressen gällde X, Stockholm. Det jag har är deras Swedbankkonto nr. X. Hur kan jag gå vidare med detta? Supertacksam för Er hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt vad du beskriver verkar du ha blivit utsatt för bedrägeri, precis som du skriver. Du har redan gjort det du bör göra; du har gjort en polisanmälan. Jag utgår från att du i samband med polisanmälan överlämnat samma uppgifter som du skrivit om i din fråga.

Det är nu polisen som kommer att utreda brottet och om det finns bevis mot vederbörande kommer det att väckas åtal. Tyvärr kan du inte göra mycket mer än vad du gjort, framförallt när du inte vet vem som lurat dig. Du har numret till ett bankkonto, vilket tyvärr inte hjälper dig personligen; banken kommer inte att berätta vem som är kontohavare till dig, pga sekretess. Däremot kommer de att meddela polisen om de begär det i samband med förundersökningen.

Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar än enligt ovan; du har gjort vad du kan och nu är det ett polisärende som ska utredas.

Lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare