Vad gör jag när grannen olovligt nyttjar en del av min fastighet?

Våra grannar har olovligen kopplat in sig på vårt privata elnät (i vårt förråd) via nedlagd jordkabel till den ene grannens elanläggning . OBS! Det föreligger Inget Servitut på den del som ligger på vår fastighet och vi kommer inte bevilja något. Hur kan jag på enklast sätt tvinga grannen att ta bort ledningen??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är rättegångsbalken (RB) och lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL).

Din ärendebeskrivning är dock mycket kortfattad, men såvitt jag kan bedöma och utifrån ovanstående synes det vara fråga om ett olovligt nyttjande av annans (din) fastighet. Förslagsvis vänder du dig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om ett handräckningsförfarande och närmare bestämt en s.k. särskild handräckning. I 4 § 1 st. 1 p. BfL sägs nämligen att en ansökan om särskild handräckning får avse en skyldighet för svaranden (din granne) att vidta rättelse när sökandens (din) besittning egenmäktigt har rubbats eller någon annan olovlig åtgärd har vidtagits beträffande fast eller lös egendom eller utövningen av sökandens rätt till viss egendom på annat sätt olovligen hindras. Vidare anges i lagrummets andra stycke att om en ansökan enligt första punkten i första stycket, dvs. enligt den ovannämnda bestämmelsen, avser en skyldighet för svaranden att flytta från fast egendom, en bostadslägenhet eller något annat utrymme i en byggnad eller i annan lös egendom ska den handläggas som en ansökan om avlägsnande.

Oavsett vilket kan följande anföras gällande tågordningen. Enligt 9-10 §§ BfL ska en ansökan göras skriftligen och du ska ange ditt yrkande (borttagandet av ledningen) och grunden för det (avsaknaden av erforderligt samtycke ifrån dig som fastighetsägare). I 15 § BfL uttalas att om du som sökanden vill att en ansökan om handräckning ska handläggas enligt reglerna för särskild handräckning måste detta, föga förvånande, anges i eller på annat sätt tydligt framgå av ansökningen. Till en ansökan om särskild handräckning ska du också foga de skriftliga bevis och andra handlingar som du eventuellt åberopar. Några sådana finns sannolikt inte, men i ansökan ska du naturligtvis påtala avsaknaden av inhämtat samtycke till grannens nyttjande av din fastighet. Om du begär ersättning för kostnader med anledning av målet ska du även ange detta i ansökningen och samtidigt uppge vilka kostnaderna är och ansökan ska skrivas under av dig eller ditt ombud, 17 och 19 §§ BfL.

Det förtjänas dock att säga att grannen alltid kan bestrida din ansökan och i ett mål om särskild handräckning ska grannen i egenskap av svarande till bestridandet foga de skriftliga bevis och andra handlingar som denne egen del åberopar, 31-32 §§ BfL. Om så skulle ske måste ärendet dessvärre hänskjutas till domstol, till en tingsrätt som första instans, 34-37 §§ BfL. Mot bakgrund av din ärendebeskrivning förefaller dock ett bestridande som ett mindre lyckat agerande ifrån din grannes sida eftersom detta sannolikt bara kommer att ligga denne till last i rättegångskostnadshänseende, jfr 18 kap. 1 § RB vari det sägs att part som tappar målet ska ersätta motparten dennes rättegångskostnader.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare