Vad gäller vid utmätning när jag är inneboende hos min före detta flickvän?

jag är inne boende hos mitt med våran 4 åriga son, vi har inget sexuellt umgänge eller så utan jag är helt enkelt inneboende hos min ex flickvän enbart. Saken är den om jag skulle hamna hoa kronofogden och Dom gör en utmätning har dom någon rätt att ta hennes saker? Det enda jag har där är kläder och det är i princip det enda jag äger, förutom en halv monterad motorcykel. Vad händer om dom gör en utmätning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om utmätning finns i Utsökningsbalken (UB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller i er situation ifall du blir föremål för utmätning. Nedan ska jag försöka förklara dels vilka regler som gäller, dels undersöka om er boendesituation faller in under begreppet sambos, vilken påverkan det får om ni ses som sambos respektive inte sambos och annan information om utmätning som förhoppningsvis kan vara till hjälp för dig.
Jag kommer använda mig av ordet gäldenär när jag syftar på den personen som utmätningen tar sikte på.

Vilka regler gäller vid utmätning?
Utgångspunkten är att utmätning av lös egendom bara får ske av egendom som tillhör gäldenären eller som på grund av regler i utsökningsbalken gör att egendomen förutsätts tillhöra gäldenären. (4 kap. 17 § UB)

Det finns en särskild regel som tar sikte på gifta och sambos (4 kap. 19 § UB). Regeln innebär att egendom som finns i parets gemensamma besittning förutsätts tillhöra gäldenären om inte paret kan visa att de samäger egendomen eller att egendomen tillhör den andra partnern.
Dock ska det inte ske någon närmare undersökning av samboendes rent privata förhållande och vid tveksamhet om förhållandet är ett samboskap enligt sambolagens mening, ska istället andra stycket i samma regel användas.

Är er relation och boendesituation att jämställa med samboskap?
Två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll utan att någon av personerna är gift är definitionen av sambo. (1 § Sambolag)
Utifrån vad du har uppgett för information har du och ditt ex inget sexuellt umgänge och lever inte i ett parförhållande, varför ni inte bör klassas som sambos. Det som kan ställa till det för er är att ni har en son tillsammans och att ni lever ihop alla tre under samma tak, vilket möjligtvis kan få kronofogden att misstänka ert förhållande som samboskap. Dock finns det flertalet familjer som har samma boendesituation som ni och du bör utifrån vad du berättat alltså klassas som endast inneboende. Eftersom det som ovan nämnt inte ska ske någon undersökning av era förhållande rent privat är det mest sannolikt att Kronofogdemyndigheten skulle tillämpa 4 kap. 19 § andra stycket UB istället för regeln som tar sikte på sambos.

Vid tveksamhet om det är ett samboförhållande ska 4 kap. 19 § andra stycket UB användas
Utifrån bedömningen att det inte är ett samboskap, så ska heller inte utmätningsregler som specifikt rör sambos användas. Vid tveksamhet om relationen ska andra stycket i regeln användas. Då måste det framgå att egendom som finns i din förre detta flickväns hem tillhör dig. Man kan säga att förutsättningarna istället är att egendomen förutsätts vara din före detta flickväns och kronofogdemyndigheten måste då istället kunna styrka att egendomen tillhör dig för att få lov att utmäta den (4 kap 19 § andra stycket UB). Det blir därför svårare för Kronofogdemyndigheten att utmäta egendom och det kan endast utmäta det som tillhör dig.

Vad kan utmätas?
Förutom regler om vilken egendom som ska anses tillhöra dig, så finns det även massa andra regler kring utmätning som kronofogdemyndigheten måste ta hänsyn till. Du har exempelvis rätt att behålla personliga tillhörigheter så som kläder (5 kap. 1 § första punkten UB).
Inte heller kan en hyresrätt utmätas (5 kap. 1 § femte punkten UB)
Den egendom som kronofogdemyndigheten utmäter måste också ha ett ekonomiskt värde, den måste alltså ha ett marknadsvärde och värdet får inte vara för litet för då är inte utmätningen försvarlig (4 kap. 3 § UB)

Om du har ett arbete kan en löneutmätning göras istället för att en utmätning av egendom sker (7 kap UB)

Summeringsvis – vad händer om kronofogdemyndigheten gör en utmätning på dig?
Det är endast egendom som tillhör dig som kan utmätas och kronofogdemyndigheten kan därför inte utmäta egendom som tillhör din före detta flickvän. Eftersom du endast är inneboende är det sannolika utfallet att 4 kap. 19 § andra stycket tillämpas. Då är det inte upp till er att bevisa att egendomen som finns i lägenheten inte är din, utan det blir upp till Kronofogdemyndigheten att visa att du är ägare till egendomen. Om de inte kan visa att egendomen tillhör dig kan de heller inte utmäta egendomen.

Om du skulle vilja läsa mer om utmätning och hur utmätning hanteras av kronofogdemyndigheten kan du kika på deras omfattande handbok.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare