Vad gäller vid skilsmässa i internationella äktenskap?

Vad har jag rätt till vid skilsmässa? Jag är svensk medborgare, hon är engelsk. Hade en borgerlig vigsel i Sverige. Jag bor i Sverige, hon i England. Hon äger några fastigheter i England. Jag äger inget av värde.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket land har domsrätt?

Vid skilsmässa i internationella äktenskap ska det avgöras vilket lands eller vilka länders domstolar som har domsrätt. Domsrätt innebär att domstolen i landet har rätt att döma i målet. Sverige är med i EU och är bunden av Bryssel II förordning, som talar om i vilka situationer domsrätt finns. Enligt förordningen har Sverige domsrätt när:

  • Ansökan är gemensam och någon av makarna har hemvist här
  • Sökande är svensk medborgare och har haft hemvist i Sverige i minst sex månader
  • Sökande har haft hemvist i Sverige i ett år
  • Svarande har hemvist här.

Vilket lands lag ska användas?

Om Sverige har domsrätt ska det avgöras om svensk lag ska användas. Om giftermålet skedde innan efter januari gäller förordningen om makars förmögenhetsförhållanden. Om giftermålet skedde innan januari 2019 gäller lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap. Huvudregeln är i det fallet att svensk lag ska tillämpas (3 kap. 4 §). Då gäller äktenskapsbalken (ÄktB) och reglerna om bodelning där.

Vad gäller vid bodelning enligt svensk lag?

Det är makarnas giftorättsgods som ska delas upp (9 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1-2 §§ ÄktB). Vid bodelning gäller hälftendelning av giftorättsgodset efter avräkning av skulder (11 kap. 3 § ÄktB).

Jämkning av bodelning kan ske enligt 12 kap. ÄktB i vissa fall, om det med hänsyn till äktenskapets längd kan anses oskäligt med bodelning enligt bestämmelserna i 11 kap. ÄktB.

Din situation

I ditt fall utgår jag från att ni gifte er innan januari 2019, samt att du har hemvist i Sverige och har haft det i minst 6 månader. Det innebär enligt huvudregeln att det är svensk lag som ska tillämpas. Det som gäller är hälftendelning av giftorättsgodset efter avräkning av eventuella skulder (11 kap. 3 § ÄktB). Du nämner inte något om äktenskapsförord. Om ni har skrivit äktenskapsförord är egendomen enskild och ingår därmed inte i bodelningen (7 kap. 3 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar eller behöver ytterligare juridisk rådgivning går det att boka en tid med en jurist på Lawline här.

Vänligen,

Anna SalanderRådgivare