Vad gäller vid sexuellt ofredande?

Hej!

Är det olagligt en 16-årig tjej har kontakt via nätet med en man som är 44 år - som dessutom är sin gamla lärare, och mannen skriver alltså sexuella beskrivningar vad han skulle vilja göra med henne sexuellt, skickar nakenbilder till henne och erkänner att han skulle kunna dejta en tjej som är 16?

Är väldigt nyfiken just om detta då det handlar om min vän och vi båda är lite osäkra om det denna kille gör är olagligt!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i brottsbalken (Brb). Den brottsrubriceringen som är relevant är sexuellt ofredande enl. 6 kap. 10 § andra stycket. Bilderna i detta fallet är blottning då det är ägnade att väcka obehag hos mottagaren, det krävs alltså inte att något obehag uppstått hos mottagaren utan bilderna behöver enbart typiskt sett vara ägnad för sådant ändamål. Jag uppfattar det som att kontakten mellan de två är av uteslutande sexuell karaktär och påträngande. I och med mannens ålder, den tydliga sexuella inriktningen och det mycket sexuella integritetskränkande naturen av det personen skriver är min slutsats att din kompis definitivt kan upprätta en polisanmälan om hon önskar.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare