Vad gäller vid sena betalningar?

Tingsrätten stadfäster följande mellan parterna träffad förlikning.

xx ska senast den 26 april 2019 till xx betala, i ett för

allt, 17 000 kr. För det fall att betalning inte sker i rätt tid ska xx

omedelbart betala yrkat kapitalbelopp om 35 650 kr till xx

Om jag får pengarna senare 29 april på mitt konto vad gäller då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att det föreligger en förlikning som säger att du har rätt att erhålla ett större belopp om betalning inte sker i rätt tid. Det finns ingen lag som reglerar specifikt den företeelsen du beskriver men däremot kan det vara aktuellt med dröjsmålsränta för det fallet du yrkat på detta innan samt att betalningstiden är försutten (3-4 § Räntelagen).

Hoppas du fått svar på din fråga,

Mvh

André BlomquistRådgivare