FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/07/2019

Vad gäller vid resa till Danmark? Krävs ID-handlingar?

Behöver man något intyg när vi som familj ska åka till Danmark i sommar. Vårt ena barn har eget idkort. Men yngsta barnen är 5 år. Det var nån som så att man behöver ett intyg. Och ishall Hur går man till väga. Vi ska åka färja från Helsingborg till Helsingör. Köra kustvägen till Köpenhamn och sen tillbaka.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga.

Inom Norden gäller passfrihet, vilket innebär att man får resa mellan exempelvis Sverige och Danmark utan att ta med sig och uppvisa pass. Dock innebär detta inte att du inte behöver legitimera dig. Man ska därför ta med sig någon form av ID-handling. Om du har körkort räcker det och det ID-kort ditt ena barn har fungerar också utmärkt. ID-kontroller görs på färjor eftersom det handlar om sjösäkerhet, men det gäller också vid gränsen när man kör tillbaka in i Sverige.

Vad gäller ert yngsta barn som är 5 år är det så att alla barn under 18 år, som reser med sina vårdnadshavare, kan resa utan att ha med sig ID-handling. Det som krävs dock är att ni som vårdnadshavare på något vis kan uppvisa att ni är barnets vårdnadshavare, vilket kan göras med uppvisande av födelseattest eller liknande.

Så som svar på din fråga: om ert yngsta barn inte har ett pass att visa upp så måste ni som vårdnadshavare på något vis kunna styrka detta vid en eventuell kontroll.

Hoppas ni fick svar på frågan och ha så kul i Danmark! Om ni vill veta mer kan ni läsa om detta antingen på Polisen hemsida eller den svenska ambassadens hemsida.

Allt gott,

Ebba AlkehagRådgivare