Vad gäller vid provanställning med uppsägningstid?

Hej, min fråga gäller Arbetsrätt. När ett provanställningsavtal görs på 6 mån och det i avtalet skrivs 2 mån uppsägningstid, vad gäller då? Arbetsgivaren vill avsluta provanställningen efter 3 månader, men gäller då att arbetsgivaren måste meddela 2 v innan anställningen kan avslutas eller gäller att arbetstagaren har rätt att arbeta kvar i 2 månader?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller vid provanställningsavtal?

Provanställningsavtal regleras i 6§ LAS. Där framgår det att det får maximalt vara 6 månader långt avtal, 6§ 1st LAS. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning, 6§ 2st LAS. I detta fallet har ni avtalat om en uppsägningstid på 2 månader, vilket ska gälla då man får avtala om uppsägningstid, 6§ 3st LAS. Så när arbetsgivaren säger att de vill avsluta din anställning 3:e månaden så ska den avslutas 5:e månaden. Därmed har arbetsgivaren rätt att ha kvar dig i 2 månader till.

Det du berättar om att arbetsgivaren behöver 2 veckor innan anställningen meddela att arbetstagaren inte har rätt att arbeta kvar regleras i 31§ LAS. Där står det att en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg, 31§ 1st 1m LAS. Detta betyder att detta har din arbetsgivare gjort korrekt då de sagt att din anställning ska upphöra 3 månader (det vill säga med marginal för 10 veckor) innan anställningen upphör.

Däremot krävs det mer av arbetsgivaren. Om du är fackligt organiserad skall arbetsgivaren samtidigt som de berättade för dig att du inte ska jobba kvar varsla den lokala arbetstagarorganisationen om du tillhör, 31§ 1st 2m LAS. Då har du och den lokala arbetstagarorganisationen rätt till överläggning med arbetsgivaren om beskedet 31§ 2st LAS.

Skadestånd

Skadestånd som arbetsgivaren riskerar

Om arbetsgivaren inte fullgör sin skyldighet till stycket ovan (31§ 1st 2m och 31§ 2st LAS) så riskerar denne skadestånd, 38§ LAS. Där omfattas både sådana skador som är ekonomiska för dig och även ett allmänt skadestånd för att de bryter mot LAS, 38§ 1st och 38§ 2st LAS. Det vill säga ett allmänt skadestånd bara för man bryter mot lagen i sig som inte behöver vara en orsakad skada.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare