FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/08/2020

Vad gäller vid köp på blocket och man inte får sin vara?

Hej

ja mitt problem är att jag ville ha en vara på blocket men visste inte om jag skulle våga, man har ju hört en del,

men tyckte det var ok när han skickade en fraktsedel från DHL och fyllt i alla saker mitt namn och hans nam och så vidare, men han skickade aldrig varan och DHL tror att han fyllde i deras tomma fraktsedel med egna uppgifter, och skickade mig en skärmdump, och fick så sina pengar och jag blev lurad, efter det har jag försökt prata med honom på mobilens sms, för någon telefon bryr han sig inte om, han svarar inte och det är lönlöst, känns lite som han vunnit, har är otrevlig och fräck i mun, på sms, har polisanmält och fallet ligger öppet? och blocket har tagit alla hans uppgifter, men vad hjälper det, några pengar får jag nog inte tillbaka

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att utläsa vad din faktiska fråga är till oss, så jag ska försöka allmänt förklara för dig vad som gäller vid köp på blocket av privatpersoner, och vad du kan göra i din situation.

Köplagen – civilrättsligt ansvar

Vid köp mellan privatpersoner gäller köplagen. Denna lag är dock dispositiv, vilket innebär att ni kan avtala bort regler som gäller i den lagen och komma fram till era egna villkor (3§ köplagen).

Köpet du gjort är ett så kallad transportköp, där säljaren anlitar en självständig transportör att leverera din vara till dig, så som DHL. Om ni inte avtalar något särskilt, gäller att varan anses avlämnad till dig när säljaren lämnar den till transportören (7§ andra stycket Köplagen). Detta innebär att risken för vad som händer varan under transporten, om den så går sönder eller försvinner, vilar på köparen (13§ köplagen). Då är köparen skyldig att betala för varan även om den har förstörts eller kommit bort (12§ köplagen). Det innebär också att du som köpare inte kan göra några påföljder gällande mot säljaren, rent civilrättsligt. Du kan alltså inte häva köpet, kräva tillbaka dina pengar eller få skadestånd. Du får då istället vända dig till DHL med ditt skadeståndsanspråk, om det är så att det är de som har slarvat bort ditt paket.

Detta ovan gäller dock endast om säljaren faktiskt har lämnat varan till transportören. Har han lurat dig eller liknande har han begått ett avtalsbrott, och då är ert köp ogiltigt (30§ avtalslagen).

Brottsbalken – straffrättsligt ansvar

Om han inte har lämnat över varan till transportören, och istället lurat dig och inte skickat den alls, kan han gjort sig skyldig till brottet bedrägeri. Den som vilseleder annan till handling, alltså lura dig till att betala för en vara han inte tänker skicka, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde, kan dömas för bedrägeri till fängelse högst två år (9 kap. 1§ brottsbalken). Om gärningen utifrån skadan omfattning och liknande anses som ringa, döms man istället till böter eller fängelse högst sex månader (9 kap. 2§ brottsbalken).

Om han skulle bli dömd för ovan brott, kan du även begära skadestånd av honom för de pengar du betalat.

Råd i ditt fall

Som jag förstår dig så har du redan kontaktat polisen, vilket är bra. Misstänker du att han inte har skickat varan, och om han inte heller gör sig kontaktbar för att försöka reda ut detta, är det något polisen kan utreda så som bedrägeri. Att ärendet står öppet hos dem innebär mest troligt att de håller på att utreda omständigheterna kring brottet, försöker få tag på gärningsmannen, han kanske har lurat flera eller liknande. När polisen har utrett färdigt kommer åklagaren fatta beslut om åtal ska väckas. Du kommer då underrättas och kallas till tingsrätt så som målsägande där du kan kräva ersättning för skadan du lidit.

Om åklagaren inte anser att det finns tillräckligt för att styrka att ett brott har begåtts, kan du väcka talan vid tingsrätt som ett tvistemål, alltså ett civilrättsligt ärende. Dock kommer du inte få rätt, om du inte kan göra det övervägande sannolikt att han inte har skickat varan. Det är köparen som tyvärr står risken vid transportköp, och kan han då bevisa att han har skickat varan är det tyvärr du som förlorar dina pengar utan att få varan. Men om han inte har skickat varan, har han begått ett avtalsbrott och då kan du få skadestånd i ett tvistemål även om polisen inte kan bevisa brottslig handling. Men du måste då kunna göra det övervägande sannolikt att han inte har skickat varan, vilket kan vara ganska svårt.

I nuläget rekommenderar jag dig nog att vänta tills polisen utredning är klar, även om det kan ta tid. Du kan fortsätta kontakta säljaren, men om det inte hjälper och om polisens utredning inte kommer någonstans, kan du väcka talan i tvistemål vid tingsrätten där säljaren bor. Men glöm inte att detta bör du endast göra om du kan göra det övervägande sannolikt att han inte har skickat varan. Annars är tyvärr risken din och en rättsprocess kan bli kostsam om man förlorar den.

Behöver du ytterligare hjälp eller vill specificera din fråga, är du välkommen att skriva till oss igen eller kontakta våra jurister för vidare rådgivning. De kan även hjälpa dig med utformandet av en stämningsansökan och liknande om du vill stämma säljaren i civilrättsligt. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas du har fått någon vägledning i dina problem!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare