FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/03/2007

Ej levererad vara

Har blivit bedragen och anmält bedrägeri men förundersökningen har lagts ner. Nu är det ett avtal som ingåtts av köp av vara och har, via SMS, fått besked vilket konto jag skall sätta in pengar på. Kan jag anmäla kontoinnehavaren (privatperson) på avtalsbrott, eftersom jag inte fått varan och vart vänder jag mig för att göra detta? Om det nu skulle vara som så att det inte går att hävda avtalsbrott, hur kan jag gå tillväga för att få transaktionen "makulerad"? Mvh /Andreas

Lawline svarar

Hej! Om du har ingått ett avtal med någon som sedan bryter mot avtalet så är det mycket riktigt ett avtalsbrott motparten har begått. Avtal är emellertid civilrättsliga d.v.s. det är inte brottsligt att bryta ett avtal man ingått med någon (mer än i vissa undantagsfall) utan den som vill kräva skadestånd med anledning av ett avtalsbrott får själv stämma sin motpart vid tingsrätten. I ditt fall har du köpt en vara som sedan inte levererats och enligt 23 § Köplagen (du hittar den www.lagen.nu) har du då rätt att häva köpet och kräva skadestånd. För rådgivning om hur man går till väga med utformning av stämningsansökan och dyl. och bör du kontakta en advokat. Om du har framgång i en ev rättegång så har du alltså rätt till köpesumman tillbaka och dessutom skadestånd för eventuell skada du har lidit av att du inte fått varan enligt avtalet och ersättning för dina rättegångskostnader. Om du skulle förlora får du betala motpartens rättegångskostnader varför du bör diskutera noggrant med en advokat vilka chanser du har att vinna. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare