FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2021

Vad gäller vid införsel av knogjärn?

Jag har en fråga gällande import av ett farligt föremål, i detta fall ett knogjärn. Vi hittar på att knogjärnet importeras genom att kunden beställer det via en näthandel i utlandet. Kan föremålet beslagtas av tullverket? Begår personen som beställer föremålet ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först gå igenom vilka krav som ställs på införsel av knogjärn för att sedan besvara dina andra frågor.

Vad krävs för att föra in knogjärn i Sverige?

För import av knogjärn krävs det särskilt tillstånd (1 § Förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål). Tillstånd ges bara om föremålet är tänkt att ingå i en vapensamling eller innehas för liknande ändamål (2 §). Tillstånd till införsel prövas av Polisen (3 §). Du kan läsa mer om detta på Polisens hemsida.

Begår den som beställer föremålet ett brott?

Så länge personen som beställer föremålet har fått tillstånd från Polisen begår denne givetvis inget brott. Om personen inte har tillstånd riskerar den att dömas för smuggling enligt lagen (2000:1225) om straff för smuggling (5 § Förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål).

Kan föremålet beslagtas av tullverket?

Tullverket kan beslagta varor som varit föremål för brott enligt lag (2000:1225) om straff för smuggling och som kan antas bli förverkade på grund av detta, du kan läsa mer om detta på Tullverkets hemsida.

Sammanfattningsvis

För att föra in knogjärn i Sverige krävs särskilt tillstånd. Om personen som beställer föremålet inte har haft tillstånd, riskerar den att bli ansvarig för brott enligt lagen om straff för smuggling. Tullverket kan vidare beslagta knogjärnet om brott har begåtts.

Ellinor BäckströmRådgivare