Vad gäller vid hemförsäkring kontra brottsskadeersättning?

Hej, jag blev våldtagen när jag har 8 år gammal, och han som våldtog mig dömdes till 5 år fängelse samt att jag har fått skadestånd som ligger på 59519kr just nu, men detta skedde för 7 år sen och då så tog jag ut 30000kr från min hemförsäkring som stod på pappa, och nu är min fråga, idag sä har jag 59519kr och om jag vill ta ut dom här pengarna genom brottsoffermydingheten kommer jag att få summan som pengarna ligger på idag eller kommer dom att ta bort 30000kr av dom? Mvh!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sådan ersättning som staten betalar ut genom Brottsoffermyndigheten kallas för brottsskadeersättning. Reglerna för hur sådan ersättning fungerar hittar du i Brottsskadelagen(BRL).

Brottsskadeersättningen fungerar så att staten går in och betalar ersättning till dig på grund av brott som du har blivit utsatt för, men dock bara under vissa förutsättningar. En sådan förutsättning är att du inte har fått annan ersättning på grund av skadan. Det fungerar på det sättet för att du inte ska bli överkompenserad, tanken är att ersättningen ska vara reparerande och du ska hamna i samma position som innan skadan inträffade. Därför så kommer den ersättning som du har fått från hemförsäkringen att räknas av ifrån brottsskadeersättningen. BRL 10 §.

Jag ska också passa på att säga att du för att kunna få brottsskadeersättning måste lämna in ansökan om brottsskadeersättning till Brottsoffermyndigheten inom tre år efter domen vunnit laga kraft, alltså i normalfallet tre veckor efter det att domen föll. Eftersom du var barn när brottet begicks mot dig så får du trots ovanstående göra ansökan fram till att du är 21 år. Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag ville bara belysa att det finns lite tidsfrister för att ansöka om denna ersättning som det är viktigt för dig att hålla koll på.

Jag rekommenderar dig att ringa till Brottsoffermyndigheten om du har frågor om ersättningen, eftersom dom är en myndighet så finns en serviceskyldighet gentemot dig. Telefonnumret kan du hitta på deras hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare