Vad gäller vid gratis parkering?

Hej vad gäller vid en gratis parkering ? Måste man ha parkeringstillstånd på gratis parkering ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När föreligger fri parkering?

Gratis parkering benämns ofta som fri parkering. Fri parkering utmärks av en parkeringsskylt med endast ett P och där inget annat anges vilket regleras i 49a § trafikförordningen. Bestämmelsen gäller om kommunen genom lokala trafikföreskrifter inte föreskrivit annat.

Vad innebär fri parkering?

Fri parkering betyder att fordon får parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar, förutom vardag före sön- och helgdag vilket också stadgas i 49a § trafikförordningen.

Slutsaten blir i de fall där fri parkering är aktuell och där inget annat anges, är parkeringen fri för alla och kan användas utan parkeringstillstånd.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare