FrågaFAMILJERÄTTGod man28/12/2018

Vad gäller vid godmanskap respektive förvaltarskap?

Hjälp mig!

Min dotter blev helt förlamad i en bilolycka och kan inte äta normalt eller prata. Hon är nu 43 år.

Hon har sitt förstånd kvar och blinkar en gång för ja och två ggr för nej, och har därför en godman, som nu den 1 nov -18 en en ny kvinnlig.

Jonna har också över 1 miljon på banken.

Jag har ordnat med tre assistansbolag genom åren.

Utan att trötta med fler detaljer (men svarar gärna omdu har några) - frågar jag följande:

1) kan den nya godemannen i maskopi med den föregåendes stöd och någon på ÖF, sätta min dotter under förvaltare utan hennes egen tillåtelse?

Eller utan hennes 26 årige sons tillåtelse?

Eller utan min tillåtelse?

2) kan dessa förbjuda mig att vara hos min dotter och vårda henne som jag gjort i 11 år?

3) kan dessa utan vidare flytta henne till ett handikappboende? Utan min och/ eller sonens tillåtelse?

Min dotter har under åren blivit utsatt för olika former av övergrepp och vanvård och jag har fått dåligt rykte för att jag varit vaksam och kommit på de som gjort henne illa. Med påföljd att assistansbolagen ovilligt måst säga upp dem. Det är uppsägningarna som bolagen tycker är besvärande.

De tycker inte det är besvärande att dessa assistenter gjort min dotter illa.

Svara så fort du/ni kan och ge mig råd om att anlita advokat/ jurist, eller ej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Inledningsvis kommer att redogöras för var som gäller vid godmanskap och vilken bestämmanderätt din dotter har i det fallet. Därefter kommer jag att redogöra för i vilka fall förvaltare kan utses och slutligen vilka möjligheter förvaltare har att bestämma över boendet.

Godmanskap bygger på frivillighet, din dotter bestämmer själv

Bestämmelser om god man och förvaltare finns i 11 kap. Föräldrabalken (FB). Det finns olika anledningar till att god man utses. Den vanligaste anledningen, vilken torde vara aktuell i din dotters fall, är om någon på grund av sjukdom, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person (11 kap. 4 § FB).

Det som är viktigt att komma ihåg när det gäller godmanskap är att det krävs samtycke för att sådan ska utses. Undantaget är om den enskildes hälsotillstånd är sådant att det hindrar att vederbörandes mening kan inhämtas, i ett sådant fall kan god man utses utan samtycke. Hälsotillståndet måste däremot framgå av ett läkarintyg.

När en god man utses har den enskilde kvar full rättshandlingsförmåga, vilket i mångt och mycket är avgörande i svaret på din fråga när det gäller godmanskap. Att din dotter har kvar full rättshandlingsförmåga innebär att det i slutändan är hon själv som bestämmer. Godmanskap bygger på frivillighet. Svaret på din fråga, om huruvida den gode mannen kan förbjuda dig att vara hos din dotter och vårda henne är därmed att så ej kan ske. Vill din dotter träffa dig får hon göra det. När din dotter har en god man har din dotter full rätt att själv bestämma, den gode mannen kan bara argumentera och ge råd för om huruvida det är lämpligt eller ej alt. ansöka om att det istället ska utses en förvaltare (se nedan).

Då din dotter har full rättshandlingsförmåga kan en god man inte flytta henne till ett handikappboende utan hennes tillåtelse. Det är inte du och/eller hennes son som har en bestämmanderätt över hennes boende och vård, i slutändan har din dotter rätt att ta de besluten själv. Som jag förstår din fråga kan din dotter inte prata, men hon kan kommunicera, varför det torde vara möjligt för henne att själv ta beslutet.

Förvaltarskap kan ansökas av bland annat god man

En stor skillnad mellan förvaltarskap och god man är att förstnämnda inte bygger på frivillighet. Förvaltarskap ska utses endast när god man inte är tillräckligt (11 kap. 7 § FB). Förvaltare kan förordnas avseende en viss del (t.ex. din dotters förmögenhet). Ett förvaltarskap är mycket ingripande, det mest ingripande man kan göra mot en enskild. Det går inte längre att omyndigförklara någon, ett förvaltarskap är dock det närmsta man kommer ett omyndigförklarande. Ett förvaltarskap förutsätter att hjälp inte kan ges på ett mindre ingripande sätt (t.ex. anhöriga, socialtjänst, god man osv.).

Till skillnad från vid godmanskap förlorar den enskilde helt eller delvis sin rättshandlingsförmåga vid förvaltarskap. Om det t.ex. utses en förvaltare för en enskilds ekonomiska angelägenheter förlorar vederbörande sin rättshandlingsförmåga i det avseendet. Att man förlorar rättshandlingsförmågan innebär att man inte får ingå avtal med rättsligt bindande verkan.

Förvaltarskapet kan även innebära att sörja för en person och vårda en person, dvs. sköta den personliga omvårdnaden. I uppdraget kan förvaltaren således ha laglig rätt att hindra din dotter att ha kontakt med vissa personer som kan vara till men för henne. Det krävs i sådana fall att förvaltarens uppdrag omfattar sådan angelägenhet och att det tydlig framkommer av rättens beslut.

En ansökan om förvaltare kan göras av din dotter själv, av eventuell make/sambo och närmsta släktingar, av överförmyndaren men även av din dotters gode man (11 kap. 15 § FB). Att den gode mannen kan ansöka om att förvaltare ska utses innebär däremot inte att så kommer att ske. I slutändan är det ett beslut som ska utredas och tas av domstol. Det krävs inget tillstånd från dig eller hennes son vid förordnande av förvaltare. Däremot ska rätten inhämta ett yttrande från hennes son om det inte är obehövligt, och om det behövs även av andra närstående, t.ex. dig (11 kap. 16 § FB). Yttrandena kommer sedan att vägas in av rätten i beslutet.

Om det utses en förvaltare är utgångspunkten enligt förarbetena ändå att den enskilde i allmänhet själv får bestämma i frågor som rör boende. I ett beslut från Hovrätten över Skåne och Blekinge (ÖÄ 1368-07) uttalade domstolen att förvaltarskapet inte ska användas som en åtgärd för att framtvinga en ändring av en enskilds boende. Samma hovrätt uttalade även i ett senare beslut att en förvaltare inte har rätt att ansöka om annat boende mot den enskildes vilja (ÖÄ 1388-08). I det senare fallet förordnades en förvaltare med uppdrag att sörja för den enskildes person; däremot hade förvaltaren inte rätt att flytta den enskilde till annat boende, syftet var att förvaltaren skulle få vederbörande att själv inse fördelarna med ett annat boende och på så sätt få till ett byte av boende på frivillig väg. Sammanfattningsvis, om en förvaltare utses för din dotter kan vederbörande inte ensidigt besluta om flytt av henne till ett handikappboende, däremot kan förvaltaren aktivt arbeta med att få din dotter att inse fördelarna med ett sådant boende för att hon frivilligt ska gå med på att flytta. Det är dock inte du eller hennes son som har någon bestämmanderätt om boendet, det är din dotter som ska ta det beslutet.

Sammanfattning och råd

Skillnaden mellan godmanskap och förvaltarskap är att det krävs samtycke för det förstnämnda och den enskilde behåller sin rättshandlingsförmåga. Förvaltarskap blir aktuellt först när samtycke inte ges och är ett tvångsbeslut. Vid förvaltarskap förlorar den enskilde sin rättshandlingsförmåga.

Eftersom din dotter för närvarande har god man har hon full rättshandlingsförmåga. Det innebär att hon har rätt att bestämma vart hon ska bo, vem hon ska träffa och vilka avtal hon vill ingå. Det kan ansökas om förvaltare bland annat av hennes gode man, däremot är det domstol som ska besluta om sådan ska utses. Utses det en förvaltare kan vederbörande i vissa fall förbjuda personer att träffa din dotter om de är till men för henne och det framgår att rättens beslut att det ligger inom uppdraget. Däremot får inte en förvaltare bestämma ensidigt att din dotter ska flytta till ett handikappboende.

Om du anser att en god man eller förvaltare inte sköter sitt uppdrag kan du vända dig till överförmyndaren i din kommun. Hos överförmyndaren går det bland annat att ansöka om entledigande av god man. En ansökan av entledigande av god man eller förvaltare kan göras av din dotter, men även av hennes närmsta släktingar (t.ex. dig eller hennes son). Om du vill anlita någon av de professionella juristerna på Lawlines juristbyrå är du varmt välkommen att kontakta mig per e-post för en offert för uppdraget.

Lycka till och god fortsättning!

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare