FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/03/2018

Vad gäller vid gåvolöfte om gåvan inte hunnit realiseras innan gåvogivaren blev sjuk?

Min frus far som är över 90 år ligger på sjukhus och är inte kontaktbar och läkarna säger att han förmodligen bara har några dagar kvar i livet. Veckorna innan han blev allvarligt sjuk berättade han för min fru och hennes bror som är enda barnen att han ville skänka dem en summa pengar (cirka 100 000 var). Skälet var att han tyckte det räckte vid ett arvsskifte att det i boet fanns kvar ungefär lika mycket, dvs 100 000, att tilldelas som arv till deras 90 åriga mor som bor på hem och är gravt demenssjuk. Nu hann han inte genomföra detta innan han blev riktigt dålig.

Brodern har dock en bankfullmakt utställd av pappan och enligt banken är det inga problem att han från pappans konto överför pengarna till sig själv och min fru (som deras far hade för avsikt att skänka dem).

Vi är dock fundersamma om detta är juridiskt korrekt trots att det finns en fullmakt ?

Inget testamente finns

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Gällande att skänka pengar under livstiden så finns det inga formkrav. Faderns muntliga löfte om att ge barnen 100.000:- är dock inte bindande för honom (1 § Gåvolagen) men det verkar inte finnas något som talar för att han skulle ha ångrat sig. I detta fall blir det mycket speciellt eftersom han insjuknat och nu inte längre är kontaktbar.

Makar är (med några få undantag) fria att förfoga över sina egna tillgångar under livstiden. (1 kap. 3 § ÄktB) Det finns ett skydd för efterlevande make som kan aktualiseras vid skilsmässa men det verkar inte vara för handen i er situation. (11 kap. 4 § ÄktB)

Juridiskt finns det alltså inget hinder mot att brodern för över pengarna eftersom han har en fullmakt och det utgör faderns vilja att skänka pengarna. Gåvorna kommer att betraktas som förskott på arv och ska därmed avräknas på din frus och hennes brors arvslott när de erhåller arv efter fadern. (6 kap. 1 § ÄB) Eftersom det inte finns något testamente kommer din frus föräldrar att ärva varandra och din fru och hennes bror får vänta på att få ut arvet efter båda föräldrarna till den siste föräldern avlider. (3 kap. 1 § ÄB)

Hoppas detta besvarade er fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt eller om ni har ytterligare funderingar är ni varmt välkomna att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare