Vad gäller vid felaktig positionering när man använder en parkeringsapp?

Hej!

Jag har fått en parkeringsbot pga att parkeringsappen har felaktig positionering av parkeringen. Den har förväxlat två parkeringar som bytt sida av vägen på kartan. Man måste vara uppmärksam på Zonkod vid beställning för att se problemet, vilket inte ens parkeringsbolaget har uppmärksammat. Är ens värt att ta fighten? Har många tidigare dåliga upplevelser av HOJAB och parkeringscirkusen där jag har blivit "hotad" med rätten trots två separat vittnen som kan redogöra för att biljett låg väl synligt på instrumentbrädan.

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din bil registrerades som parkerad på en annan gata i applikationen än den som bilen faktiskt stod parkerad på, och att du på grund av detta fått en parkeringsanmärkning. Jag förstår det även som att det du nu undrar över är hur dina chanser ser ut att nå framgång med ett bestridande.

För att kort besvara din fråga så tycker jag inte det är värt att gå vidare med detta och bestrida anmärkningen.

Vad innebär det att betala med en parkeringsapp?
Anledningen till detta är att du genom att ha använt dig av parkeringsappen har godkänt olika avtalsvillkor, som bestämmer hur parkeringen ska gå till. Det är din skyldighet att läsa igenom dessa villkor som parkeringsbolaget har ställt upp, innan du använder parkeringsappen.

När du godkände dessa villkor så tog du på dig ansvaret att se till att alla uppgifter i appen stämmer, vilket du i ditt fall alltså inte gjorde då positioneringen blev fel. Jag förstår det som att appen registrerade din position automatiskt och att det var så det blev fel, men trots det så var det ditt ansvar att uppmärksamma detta fel och ändra så att parkeringen blev registrerad i korrekt zon. Att du faktiskt har betalat parkeringsbiljetten brukar inte ses som ett godtagbart argument.

Vid ett bestridande skulle alltså parkeringsbolaget säga att du inte har uppfyllt dina skyldigheter som står i avtalet.

Vad du kan göra nu
Om du ändå skulle välja att gå vidare med detta så ska ett bestridande av parkeringsanmärkning göras till Polisen. Men jag vill återigen påpeka att jag inte tycker det är värt för dig att gå vidare med detta då Polisen enligt min bedömning antagligen kommer att avslå ditt bestridande. Detta med tanke på vad jag skrivit ovan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över så får du gärna kommentera här nedan, så besvarar jag din kommentar så snart jag kan. Du är också välkommen att ställa en ny fråga, eller ta kontakt med våra jurister.

Vänliga hälsningar,
David EkenbergRådgivare