Vad gäller vid byte av namnteckning?

Hejsan, Jag har en fråga angående underskrifter och hur känsliga de är för förändring. Det jag undrar är ifall man har en namnteckning som man använt till att skriva under avtal, eller på sitt pass/id-kort, och sedan byter stil på hur man skriver sin namnteckning, måste man då signera nya avtal med den nya stilen för att inte riskera att de blir ogiltiga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen särskild lag som reglerar hur en namnteckning måste se ut eller vad som gäller ifall man vill ändra sin namnteckning. En namnteckning kan i princip se ut hur som helst, förutsatt att man inte skriver under med någon annans namnteckning (14 kap. 1 § brottsbalken).

Hursomhelst är namnteckningens funktion att avtalsparten ska kunna säkerställa att underskriften som använts liknar den som personen i fråga använder. Därför är det fortfarande bra att hålla sig till samma namnteckning eller åtminstone liknande namnteckningar, eftersom detta ger det mest trovärdiga intrycket för motparten.

Att du tillfälligt byter din namnteckning och därefter signerar något dokument med din gamla namnteckning är dock inte en tillräcklig grund i sig själv för att dokumenten ska ogiltigförklaras. Så länge du kan styrka att det är du som har skrivit under dokumentet, genom att underskriften t.ex. är lik den gamla och fortfarande stämmer överens med sitt juridiska namn så är det oftast inga problem. I ditt fall så behöver du därför inte oroa dig. Det är dock bra att för framtiden komma ihåg att det alltid är bäst att hålla sig till en och samma namnteckning, eller att göra en ändring och sedan hålla sig till denna, eftersom det blir enklare både för dig och för motparten i bevisning- och säkerhetshänseende.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om fler frågor skulle dyka upp är du alltid välkommen att åter höra av dig till oss.

Hälsningar,

Aileen PotterRådgivare