Vad gäller vid bodelning efter kortvarigt äktenskap?

Hej!

Låt oss teoretiskt sett säga att jag gifter mig med en man som äger mycket mer än vad jag äger och sedan så får jag kalla fötter och skiljer mig med honom någon månad efter. Kommer jag fortfarande ha rätt till hälften av allt han äger om det INTE finns något äktenskapsförord inkluderat?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller vid en bodelning efter ett kortvarigt äktenskap, när det inte finns något äktenskapsförord. Regler om detta finns i äktenskapsbalken (ÄktB) och det är denna lag jag kommer att använda mig av när jag besvarar din fråga.

Detta gäller vid bodelning mellan makar

Som huvudregel gäller att giftorättsgods ska delas lika mellan makarna vid en bodelning (11 kap. 3 § ÄktB). Det finns dock undantag från denna huvudregel. Om det med hänsyn till bland annat äktenskapets längd samt makarnas ekonomiska förhållanden anses oskäligt att giftorättsgodset ska delas på hälften, kan bodelningen jämkas. Detta kallas för giftorättstrappan och finns uttryckt i 12 kap. 1 § ÄktB. Som kortvarigt räknas äktenskap som inte varat längre än 5 år, med samboende innan äktenskapet inräknat. Att ena maken har en större förmögenhet än den andra är ett skäl som talar för jämkning vid bodelningen.

Så fungerar giftorättstrappan

Giftorättstrappan fungerar så att för varje år som paret har varit gifta, så kommer 20 % av giftorättsgodset att ingå i bodelningen. I ditt fall innebär detta att inget giftorättsgods kommer att ingå i bodelningen om ni skiljer er efter en månad.

Sammanfattning

Om ett äktenskap har varat under en kortare period och den ena maken har en större förmögenhet än den andra, kan det finnas skäl att jämka bodelningen. Då avviker man från huvudregeln som säger att giftorättsgods ska delas på hälften mellan makar. Istället kommer 20 % av giftorättsgodset att läggas in i bodelningen efter varje år som makarna varit gifta. Detta innebär att inget giftorättsgods delas mellan makar som varit gifta i en månad, om giftorättstrappan är tillämplig.

Jag hoppas att detta var till hjälp och om du skulle ha några ytterligare frågor är det bara att du hör av dig till oss på nytt!

Med Vänliga Hälsningar,

Temra BaydonoRådgivare