Vad gäller upphovsrättsligt när man använder någon annans typsnitt?

Planerar ett startupföretag. Sitter just nu med logotypen och tänker använda typsnittet calibri från Word. Vad gäller för regler när man använder typsnitt från microsoft och hur ska man se till att vara på den rätta sidan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis kan sägas att typsnitt kan vara upphovsrättsligt skyddade genom upphovsrättslagen. Detta förutsätter att verkshöjd finns, dvs att verket har viss grad av originalitet och självständighet. Både själva typsnittet och fonten, som är koden bakom texten, kan vara skyddade. Att använda ett skyddad typsnitt till en logotyp och t. ex visa denna på en internetsida utan tillåtelse innebär vanligen ett upphovsrättsligt intrång (2 § upphovsrättslagen)

Generellt gäller därför att man måste köpa sig rätten att få anvanda ett typsnitt för att inte göra ett intrång. För att vara på den rätta sidan ska man därför se till att att noga läsa det licensavtalet som medföljer när man köper typsnittet, som specifierar hur det kan användas.

Vad galler Microsoft kan följande sägas:

Microsoftpaketen innehåller en Font Section där du kan läsa om hur de olika typsnitten får användas. Allmänt sagt får typsnitten inte användas till det du tänkt göra. Du måste således skaffa dig en egen licens. Här finns information om hur du erhåller licens till just calibri.

Lawline RådgivareRådgivare