Vad gäller strikt hundägaransvar?

Får markägares hund gå lös och angripa personer på servitutsväg och även angripa/bita kopplad hund på servitutsväg som personen har rätt att gå på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägare har så kallat strikt hundägaransvar innebärande att ägaren är skyldig att ersätta de skador som hunden orsakar, oavsett om hunden blivit provocerad eller inte. Detta regleras i 19 § i lagen om tillsyn över hundar och katter. En hundägare eller innehavare av hund ska ersätta en skada som har orsakats av en hunden, oavsett om hunden vållat skadan eller inte. Skadar hunden en annan hund är ägaren skyldig att betala eventuella veterinärkostnader för den andra hundens skador och vice versa. Skadar hunden en människa är ägaren skyldig att betala eventuellt skadestånd till den skadade personen.

Vad ägaren eller innehavaren eventuellt betalt i skadestånd har denne sedan rätt att få tillbaka av den som vållat skadan om någon annan var vållande.

Kort sagt så nej, hundens ägare är strikt ansvarig för att hunden inte ska angripa varken människor eller andra djur, oavsett vart det sker.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare