FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/07/2022

Vad gäller skatterättsligt vid stor gåva?

Min nära vän som numera bor utomlands vill skänka mig ca 2 milj kronor för att jag skulle kunna köpa en lägenhet i min födelseort för att sedan bo där efter pensioneringen. Min fråga gäller arvskatten, jag vet att arvskatten slopades 2005 men finns det någon gräns? Tacksam för svaret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga så att du undrar vad som skatterättsligt gäller vid en gåva om 2 miljoner kronor.

Mycket riktigt så slopades arvsskatten och gåvoskatten 2005. Det innebär att numera så kan din vän skänka dig 2 miljoner kronor utan att du behöver betala någon som helst skatt i Sverige. Det kan däremot vara så att i landet din vän bor i så beskattas gåvor och därmed även är avdragsgilla, vilket de inte är i Sverige. Därför så är det viktigt att din vän innan hen skänker dig pengarna undersöker eventuellt skatteavtal mellan Sverige och landet hen befinner sig i för att veta de exakta skatterättsliga konsekvenserna.

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare