Vad gäller rättsligt om en hundägare tillåter sin hund att bita en annan person i en hotfull situation och kan det medföra konsekvenser?

Jag undrar vad som händer om man skulle använda sin hund i självförsvar. D.v.s. att man i en hotad situation tillåter sin hund att i värsta fall bita en annan människa. Finns det en risk att få t.ex. munkorgskrav på sin hund, hundförbud eller annat? Eller får man överseende i.o.m. omständigheterna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över vad som gäller rättsligt när du befinner dig i en hotfull situation och du tillåter din hund att bita en annan människa såsom självförsvar. Hundägares ansvar regleras i lag om tillsyn över hundar och katter (katt och hund lagen) och jag kommer hänvisa till denna i mitt svar. Jag kommer även göra hänvisningar till skadeståndslagen (SkL) och brottsbalken

Vad gäller rättsligt om du tillåter din hund att bita en annan person i egenskap av självförsvar?

Om du tillåter din hund att bita eller anfalla någon kan detta utgöra ett brott, exempelvis vållande till kroppskada ( 3 kap. 8 § brottsbalken) eller misshandel ( 3 kap. 5 § brottsbalken). Om du tillåter din hund att bita en annan person i nödvärn så utgör det endast ett brott om det med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna är uppenbart oförsvarligt ( 24 kap. 1 § brottsbalken). Om du tillåter din hund att bita en person för att situationen känns hotfull kan detta eventuellt utgöra nödvärn och kan inte utgöra ett brott. Men då måste situationen uppfylla vissa krav för att utgöra en nödvärnssituation. Du har inte rätt att hävda nödvärn endast för att du uppfattar en situation som hotfull. Du har rätt att försvara dig genom nödvärn om det finns ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på dig som person eller din egendom, eller om du påkommer en tjuv på en brottsplats, om någon har brutit sig in i ditt hem och vägrar att lämna hemmet. Det är dock viktigt att beakta att nödvärnet aldrig får vara uppenbart oförsvarligt. Det innebär att man bara får försvara sig till en viss gräns, man får aldrig använda övervåld. Om du upplever att du är i en hotfull situation och du håller på att utsättas för ett brott kan du ha rätt till nödvärn, det är dock inte helt självklart att du har rätt till nödvärn i en situation endast för att du känner dig hotad, det måste finnas ett påbörjat eller överhängande angrepp. Om du tillåter din hund att bita en annan person i nödvärn är det viktigt att din hund inte biter mer än nödvändigt, annars kommer det inte ses som försvarligt (och det kan då inte anses utgöra nödvärn). Om du tillåter din hund att bita en annan person och detta inte bedöms såsom nödvärn blir det en brottslig handling, vid hundförbud så beaktar länsstyrelsen särskilt om hundägaren har begått ett brott där hunden använts som vapen ( 15 § hund och katt lagen).

Vilka skyldigheter har du som hundägare?

Som hundägare så har du ett ansvar att hålla din hund under tillsyn på ett sådant sätt att du förebygger att din hund orsakar skador eller avsevärda olägenheter med hänsyn till hundens natur och övriga omständigheter (1 § katt och hund lagen). Detta innebär att du som hundägare har ett ansvar att din hund inte orsakar skada eller avsevärda olägenheter. En skada eller avsevärd olägenhet kan exempelvis vara ett hundbett.  Om du i egenskap av hundägare skulle brista i din tillsyn över din hund så har länsstyrelsen rätt att meddela förelägganden och förbud för att förebygga att skada eller avsevärd olägenhet uppkommer (8 § hund och katt lagen). Förbud och förelägganden kan exempelvis vara att hunden måste bära munkorg eller vara försedd med fast koppel. Du kan även bli skyldig att betala ett s.k. vite, en viss summa pengar om du inte följer förelägganden eller förbuden som länsstyrelen meddelat. Om dessa typer av förelägganden inte följs kan länsstyrelsen även ha rätt att omhänderta hunden och meddela ett hundförbud (11 & 15 § katt och hund lagen).

När blir man som hundägare ersättningsskyldig för den skada som hunden orsakat?

Som hundägare har man ett s.k. strikt ansvar detta innebär att man alltid är skyldig att ersätta den skada som ens hund orsakar ( 19 § katt och hund lagen). Det spelar ingen roll vem som orsakat skadan, det är alltid hundägarens ansvar att ha tillsyn över hunden och förhindra att skador uppkommer. Undantag görs för tjänstehundar såsom när någon vid Försvarsmakten, en polis eller vaktpost använder en hund i tjänsten och orsakar skada. Av din fråga framgår dock inte att din situation skulle vara kopplat till ett sådant yrke. Därmed är undantaget inte tillämpligt på din situation.

När din hund biter någon uppstår en personskada. Denna typ av skada är ersättningsgill om den uppkommit genom vårdslöshet eller uppsåt ( 2 kap. 1 § SkL). Om du tillåter din hund att bita någon för att du upplever situationen som hotfull föreligger det uppsåt. Uppsåt innebär att du har haft som syfte att orsaka skada. Personen som blivit biten har rätt till skadestånd, såsom sjukvårdskostnader, inkomstförlust och ersättning för sveda och värk ( 5 kap. 1 § SkL). Ett skadestånd kan nedsättas, om den skadelidande själv har bidragit till sin skada genom att ha varit grovt vårdslös ( 6 kap. 1 § SkL). Detta innebär att om personen som blev biten har agerat på ett mycket slarvigt eller oansvarigt sätt eller med flit försökt bli biten så kan skadeståndet nedsättas. Om du upplever en situation som hotfull och tydligt berättar att din hund kan bitas om den hotfulle personen kommer närmare skulle man eventuellt kunna hävda att den skadelidande agerat grovt vårdslöst som närmat sig dig och din hund. Om någon begår ett brott och din hund biter en person kan detta också anses vara ett typ av medvållande av skadan och skadeståndet kan jämkas.

Vad gäller sammanfattningsvis?

Om du tillåter din hund att bita en annan människa i självförsvar kan detta utgöra nödvärn. För att det ska anses vara nödvärn måste det röra sig om ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp och nödvärnet måste vara försvarligt. Nödvärnet får inte gå överstyr, då det kan bedömas som oförsvarligt. Om det inte anses utgöra nödvärn så har du gjort dig skyldig till brott. När man gjort sig skyldig till brott och använt sin hund som vapen kan det beaktas i en bedömning om införandet av hundförbud. Oavsett om det anses vara nödvärn eller brott riskerar du att bli skadeståndsskyldig för skadan som uppkommer eftersom du har en skyldighet att förhindra att din hund orsakar skador. Om din hund vid upprepade tillfällen biter människor så riskerar du att länsstyrelsen inför ett föreläggande om att din hund måste ha munkorg, alltid ha fast koppel eller att du blir skyldig att betala ett vite. I extrema situationer kan man även införa hundförbud och omhänderta din hund. Möjligtvis kan länsstyrelsen beakta att hunden har bitit i nödvärn, dock har du fortfarande brustit i din tillsyn av din hund och därmed kvarstår risken att länsstyrelsen meddelar förelägganden, hundförbud eller omhändertagande av din hund trots att du agerat i nödvärn.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare