Vad gäller om någon säljer min utlånade bil ?

Vad gäller om någon säljer min utlånade bil ? Jag har nytt giltigt ägarbevis men den gamla gula delen fanns i bilen . Mvh

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om någon säljer en bil som denne lånat är det förmodligen ett fall av förskingring, alternativt olovligt förfogande.

Brottet förskingring
Förskingring innebär att person som genom avtal fått besittning av egendom för annan innebärandes skyldighet att ge tillbaka egendomen, i stället tillägnar sig den för egen vinning och till skada för den rättmätige ägaren (10 kap. 1 § brottsbalken). Det faktum att bilen lånats ut för annans besittning kan ses som ett avtal och eftersom bilen sålts har personen som lånat bilen förfogat över den som om hen skulle ha varit ägare av bilen och därför kan sägas ha tillägnat sig egendomen. Vidare har försäljningen lett till vinning för den som sålde bilden och den rättmätige ägaren har tagit skada av gärningen på grund av att bilen har sålts.

Brottet olovligt förfogande
För det fall att det av någon anledning inte skulle falla under det tidigare nämnda brottet förskingring så kan det i andra hand ses som olovligt förfogande, innebärandes att person som besitter egendom vars äganderätt tillhör annan gör en åtgärd som gör att egendomen frånhänds den rättmätige ägaren eller att den rättmätige ägaren på annat sätt berövats sin rätt till egendomen (10 kap. 4 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare